منتخبان مجلس یازدهم مطرح کردند
ضرورت تحول ساختاری و اصلاح آییننامه داخلی مجلس
دو تن از منتخبان مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اولویت تحول ساختاری در مجلس آینده، بر ضرورت اصلاح آئیننامه داخلی مجلس تأکید کردند.
رضا تقیپور منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتوگو با مهر با بیان اینکه منتخبان مجلس یازدهم برای دوران پساکرونا برنامه دارند که تا دو هفته دیگر نهایی میشود، گفت: تحول ساختاری در مجلس یکی از اولویتهای اصلی ماست که باید از طریق اصلاح آئیننامه داخلی مجلس پیگیری شود. همچنین موضوعات کلانی چون جهش تولید و حل مشکلات اقتصادی مردم را در دستور کار خود قرار میدهیم.
ضرورت برنامهریزی
برای دوران پسا کرونا
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: در واقع اولویت مجلس باید رسیدگی به وضعیت سخت معیشتی مردم بهویژه اقشار آسیبپذیر باشد، چراکه شیوع ویروس کرونا باعث شد که اقتصاد کشور چند ماه راکد شود و این مسئله بیشترین ضربه را به اقشار ضعیف جامعه و محرومان وارد کرد. کارگران روزمزد و بسیاری از افراد دچار مشکلات اقتصادی شدند و درست است که در این ایام، بحث قرنطینه مطرح میشود اما اگر آنان فعالیت شغلی نداشته باشند، هیچ پساندازی برای امرار معاش نخواهند داشت. بنابراین برنامهریزی برای دوران پسا کرونا نیز از جمله اولویتهای اصلی ما برای طرح در مجلس یازدهم است.
رئیس مجلس، مدیر نمایندگان نیست
تقیپور در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب رئیس مجلس بیان کرد: ما در وهله اول باید در تعیین هیئت رئیسه مجلس دقت کرده و شاخص تعیین کنیم. در واقع با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نامزدهای ریاست و نواب رئیسی مجلس باید به صراحت اعلام کنند که برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند که این موضوع از رئیس محوری جلوگیری میکند و از سوی دیگر باعث میشود که مجلس بیش از اندازه درگیر فضاهای سیاسی نشود.
وی اظهار داشت: درباره موضوع رئیسمحوری در مجلس دهم هم باید بگویم که رئیس مجلس، مدیر نمایندگان نیست و وظیفه اداره درست جلسات علنی مجلس را بر عهدهدارد و اگر رئیس مجلس به خوبی صحن علنی را اداره نکند، آرای نمایندگان تضییع میشود.
گزارش تفریغ بودجه
۹۷ باید زودتر ارائه میشد
تقی پور درباره بهبود وضعیت نظارتی مجلس یازدهم تأکید کرد: در این زمینه هم باید اصلاحات ساختاری انجام شود چرا که برخی از دستگاههای نظارتی کارآمدی لازم را ندارند و یا اینکه بسیار کند عمل میکنند. برای نمونه دیوان محاسبات یکی از نهادهای نظارتی مجلس است که معمولاً خیلی دیر به موضوعات و پروندهها ورود میکند. شاهد این مدعا، آن است که اخیراً گزارش تفریغ بودجه ۹۷ و تخلفات برخی از دستگاهها در مجلس قرائت شد که باید زودتر ارائه میشد چرا که بسیاری از مسئولان در این فاصله جا به جا شدند و بر این اساس دستگاههای نظارتی باید خیلی زود تخلفات را شناسایی و با متخلفان برخورد کنند.
نظارت پارلمان باید «برخط» باشد
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید ساختاری را برای مقابله با فساد ایجاد کنیم که به موقع و برخط اجازه تخلف و فساد را به افراد ندهد، اظهار داشت: بنده طرح «نظارت بر خط» را آماده کردهام که با این طرح بهتر از قبل میتوان با فساد مبارزه کرد.
وی درباره عملیاتی شدن مسئله شفافیت در مجلس یازدهم گفت: ما از این موضوع استقبال میکنیم و در این مدت نیز طرحهای مربوط به شفافیت آرای نمایندگان را که در مجلس دهم به نتیجه نرسید، بررسی و آسیبشناسی کردیم تا این موضوع را در مجلس یازدهم به سرانجام برسانیم. البته بنده معتقدم که نباید در این موضوع صرفاً به شفافیت آرای نمایندگان اکتفا کرد بلکه شفافیت اطلاعات اقتصادی و مالی آنان هم ضروری است و باید در بررسی این قانون مورد توجه قرار گیرد.
پیشنهاد تشکیل
«کمیسیون فضای مجازی»
درباره حل مشکلات فضای مجازی گفت: بحث ارتباطات و فضای مجازی یکی دیگر از اولویتهای ما برای پیگیری در مجلس است و پیشنهاد ما این است که «کمیسیون فضای مجازی» در مجلس تشکیل شود.
ضرورت اصلاح ساختاری
مجلس یازدهم
مالک شریعتی نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با مهر در رابطه با اقدامات لازم مجلس یازدهم برای رسیدن به جایگاه واقعی مجلس و قرار گرفتن آن در رأس امور با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم برای دست یافتن به این شرایط باید دو محور را موازی با هم پیش ببرد، اظهار داشت: یک محور، اصلاح ساختاری مجلس برای کارآمد شدن مجلس و محور دیگر نیز محور محتوایی است.
مجلسِ یک نفره را پایان دهیم
وی عنوان کرد: در بخش اصلاح ساختاری، آئین نامه داخلی خصوصاًً در حوزه اختیاراتی که برای رئیس مجلس در نظر گرفته شده است باید اصلاح و از تمام ظرفیت مجلس در مدیریت استفاده شود و مجلسِ یک نفره پایان پذیرد.
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه فعالیت مجالس اخیر و مجلس دهم، گفت: در آئین نامه فعلی و مجالس اخیر، اختیارات رئیس مجلس در سقف و حداکثر خودش پیشبینی شده بود که به نوعی فضا را برای همکاری و مشارکت نمایندگان محدود کرده بود. البته نکات اصلاحی دیگری نیز باید در آئین نامه مثلاً در بخش اصلاح کمیسیونها دیده شود اما فوریترین نکته و مهمترین آن است که رئیس قوه مقننه سخنگوی نمایندگان باشد نه رئیس آنان.
شریعتی افزود: در بخش محتوایی نیز علاوهبر برنامه جامع تحول، باید یک برنامه فوری برای یک سال اول مجلس یازدهم که همزمان با سال پایانی دولت دوازدهم است پیشبینی شود تا بعضی از نکات مدنظر مردم خصوصاًً در حوزه کسب و کار، معیشت و بخش اقتصادی علی الخصوص که در شرایط اخیر شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شدند بهصورتی جبران شوند؛ که کلیات آن در ابتدای شیوع کرونا طی نامهای که بنده نیز امضا کرده بودم خدمت آقای رئیسجمهور مطرح شد.
بودجه ۹۹ مشکلات جدی دارد
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه اصلاح بودجه سال ۹۹ یکی دیگر از نکاتی است که در مجلس یازدهم باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: به عقیده ما با نگاه واقعبینانه، بودجه ۹۹ مشکلات جدی و کسریهای زیادی دارد و حتماً با این وضع در نیمه دوم سال اداره کشور را با مشکل مواجه میکند. لذا در تیمهای اقتصادی منتخبین پیشنهاداتی برای اصلاح بودجه ۹۹ مطرح شده است که انشاءالله به مرور با همکاری دولت دنبال خواهد شد. کلیات این موضوع و نیز ضرورت اصلاح ساختار بودجه در جلسهای که اخیراً همراه برخی منتخبین با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم مطرح شد که ادامه خواهد داشت.