kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد

انجام بزرگ‌ترین پروژه پلاسمادرمانی جهان بر روی بیماران کرونایی در ایران

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه فاز اول مطالعه پلاسمادرمانی در ایران روی ۶۰ بیمار مبتلا به کرونا انجام شده و اطلاعات ۱۵۰ بیمار دیگر را دریافت کرده‌ایم، افزود: شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین پروژه پلاسمادرمانی در جهان، مربوط به ایران باشد.




به گزارش فارس، قاسم جان‌بابایی در نشست خبری که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، درباره وضعیت بیمه‌شدگان بیمه سلامت و تامین اجتماعی گفت: بیمه سلامت تمام دفترچه‌هایی که اعتبارشان رو به پایان است را تمدید کرده است، در مورد بیمه تامین اجتماعی نیز این مشکل رفع شده و تا پایان بحران کرونا افرادی که اعتبار دفترچه بیمه‌شان به پایان رسیده باشد در بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند.
 کاهش مراجعات به مراکز درمانی
جان‌بابایی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مراجعه مبتلایان به کرونا در سطح کشور اظهار داشت: میزان مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها یه یک چهارم دوران پیک رسیده است، همچنین در بخش بستری هم 60 درصد تخت‌های بستری خالی شده اما در بخش آی سی یو، 70 درصد تخت‌های ما پر است.
 موثرترین راه درمان کرونا
وی درباره آخرین وضعیت کشف داروی ضد کرونا گفت: کارهای تحقیقاتی وسیعی در کشور انجام شده اما تا کنون هیچ کشوری به نتایج قطعی نرسیده است، لذا نمی‌توان اعلام کرد که یک داروی خاص ضد ویروس به‌عنوان درمان موثر بیماری شناخته ‌شده باشد. حتی داروهایی که در روزهای اول به‌عنوان داروی درمان شناخته ‌شده بودند، مورد سؤال هستند. در طول زمان مشخص شد که اثربخشی بسیاری از آنها مورد تایید نیست. اما آنچه ثابت شده، بحث مراقبت درست از بیمار است، چون یکی از علائم بیماران خستگی و بی‌اشتهایی بوده، مراقبت در منزل  به دلیل تامین آب و مایعات مغذی برای بیمار مناسب است، اگر مراقبت درست در منزل انجام شود و آب و مایعات و مواد غذایی پُر پروتئین به همراه استراحت کافی برای بیمار درنظر گرفته شود، خیلی از مبتلایان بهبود می‌یابند. موثرترین راه درمان کرونا همین خدمات مراقبتی در منزل است.
آخرین وضعیت پلاسمادرمانی
معاون درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت پلاسمادرمانی گفت: در مورد پلاسما درمانی بالاترین میزان مطالعه در ایران انجام شده است. در ایران فاز اول مطالعه روی نزدیک به ۶۰ بیمار انجام شد و اطلاعات ۱۵۰ بیمار دیگر را نیز دریافت کردیم که شاید بزرگ‌ترین پروژه پلاسمادرمانی در جهان، مربوط به ایران باشد. نتایج این اقدام هم تا الان خوب بوده و باید صبر کنیم تا نتایج کامل‌تر تحقیقات در استان‌ها مشخص شود. با توجه به اینکه کشور ما همیشه اهدا‌کنندگان خون بالایی داشته، این پروژه به خوبی در حال انجام است. اگر پلاسمادرمانی نتیجه بدهد یکی از روش‌های ارزان درمان محسوب می‌شود. ناگفته نماند که کشور ما در زمینه اهدای خون همیشه از کشورهای برتر دنیا بوده است.
 بیماران بدون نگرانی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند
جان‌بابایی همچنین درباره تعطیلی برخی از مطب‌ها افزود: از حدود دو هفته قبل دستورالعملی ابلاغ شد که مطب‌ها اجازه دارند با رعایت پروتکل‌ها خدمات سرپایی را آغاز کنند، درمانگاه‌های بیمارستان‌ها فعال شده‌اند اما مردم نگرانند و مراجعه نمی‌کنند و موارد عدم مراجعات به دلیل نگرانی مردم است. درمانگاه‌های دولتی باز هستند و مردم می‌توانند خدمات غیراورژانسی دریافت کنند. از سوی دیگر روند مراجعات مردم به مراکز خصوصی در اکثر استان‌ها نزولی بوده است.
وی درباره میزان ابتلای زنان و مردان به این بیماری گفت: ابتلا در مردان بیشتر بود، در واقع آنهایی که در جامعه فعال‌تر بودند، بیشتر مبتلا شدند و مرگ و میر آنها بیشتر بوده است.
 تخلفات را به سامانه 190 گزارش دهید
جان‌بابایی با بیان اینکه پروتکل درمانگاه‌های خصوصی اعلام شده و پزشک و اعضای فعال باید ماسک داشته باشند و فاصله‌گذاری باید رعایت شود افزود: مردم تخلفات را به سامانه 190 گزارش دهند.
وی با بیان اینکه برای برگشت به کار افراد بدون علامتی که بیماری آنها مثبت بوده است فاصله زمانی ابتلا مهم است گفت: فرد پس از دو هفته بعد از تشخیص می‌تواند به محل کار برگردد، از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله خود را با سایرین رعایت کند.
اثربخشی «فاویپیراویر» اثبات نشده است
معاون درمان وزارت بهداشت درباره داروی فاویپیراویر و اثربخشی در درمان بیماران کرونایی نیز گفت: در مورد اثربخشی فاویپیراویر چندین مطالعه انجام شد. تا الان هیچ مطالعه‌ای دال بر اینکه این دارو در میزان مرگ و میر تأثیر داشته است، ثابت نشده است. متأسفانه یک رفتار غیرحرفه‌ای اتفاق افتاد که باعث نگرانی مردم شد. هیچ مشکلی برای ساخت فاویپیراویر نداریم اما این دارو جایگاهی برای درمان کرونا ندارد.