اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز ناوشکن جماران در روز ملی خلیج فارس
همزمان با دهم اردیبهشت روز ملی خلیجفارس پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) در آبهای خلیج فارس بر فراز ناوشکن بومی «جماران» به اهتزاز درآمد.
این مراسم با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از فرماندهان نظامی وانتظامی برگزارو همچنین رزمایش شناورهای سبک نیروی دریایی در خلیج همیشه فارس باشکوه خاصی انجام و یاد این روز بزرگ نیز گرامی داشته شد.
استاندار هرمزگان در این مراسم با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس به ملت ایران گفت: دهم اردیبهشت، سالروز آزادسازی جزایر خلیج فارس از استیلای ۵۰۰ ساله استعمارگران، نماد استکبار ستیزی و روحیه آزادیخواهی و مرزداری مردم هرمزگان است.
فریدون همتی افزود: هرمزگان در طول تاریخ همیشه از موقعیتی ویژه و استثنایی برخوردار بوده و خط اتصال تجارت و فرهنگ منطقه با دنیای خارج به ویژه آفریقا، آسیای شرقی (شرق دور) و اروپا بوده است و استیلا بر این آبراهه مهم به نوعی در دست داشتن نبض تجارت و فرهنگ جهان محسوب میشده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس در قرون متمادی خلیج فارس جولانگاه استعمارگران مختلفی از جمله پرتغالیها، هلندیها، انگلیسیها و نیز آمریکاییها بوده، اما ملت ایران و در راس آن هرمزگانیها به عنوان مرزداران خلیج فارس در ۵۰۰ سال پیش بر استعمارگری پرتغال برای همیشه پایان دادند و تمامی جزایر خلیج فارس و در راس آن جزیره هرمز آزاد شد.
وی بیان داشت: امروز جایگاه هرمزگان نه تنها در اقتصاد و تجارت بیبدیل و ویژه است بلکه در حوزه فرهنگ و هنر نیز توانسته با پرداختن به زیر ساختها و ایجاد عدالت فرهنگی و توجه به مناطق محروم گامهای سترگی در جهت توسعه فرهنگی استان بردارد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد شکوفایی و انتشار تمدن حوزه خلیج فارس به پشتوانه مردم شریف هرمزگان باشیم.
دهم اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده که سالروز اخراج پرتغالیها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.