مرکز پژوهشهای مجلس :
مناطق آزاد به اهداف صادراتی و سرمایه گذاری خود دست نیافتهاند
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد: بررسی بودجه سازمانهای مناطق آزاد نشان میدهد که این مناطق به اهداف صادراتی و سرمایهگذاری خود دست نیافتهاند. ادامه روال فعلی برای مناطق آزاد، ناکاراییهای فراوانی را به دنبال دارد.
به گزارش فارس، در گزارش مرکز پژوهشها آمده است: در سال ۱۳۹۷ و براساس گزارش عملکرد قانون برنامه ششم توسعه تنها ۳۰۷ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی تحقق یافته در مناطق آزاد انجام شده است. همچنین صادرات از هفت منطقه آزاد در سال ۱۳۹۷ در مجموع تقریبا یک میلیارد دلار بوده است. این رقم در مقایسه با صادرات غیرنفتی ۴۲ میلیارد دلاری از کل کشور، تقریبأ 5/2 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۷ است که رقم بسیار اندکی است. این امر نشان میدهد توسعه مناطق آزاد با روش کنونی، توفیقی در دستیابی به اهداف اولیه این مناطق نخواهد داشت
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ درآمدها با رشد ۲۰ درصدی و واگذاری داراییهای سرمایهای (فروش زمین، ساختمان و تأسیسات و سایر داراییها مانند سهام) با رشد 2/15 درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مواجه است.
در سمت مصارف نیز هزینهها دارای رشد ۲۰ درصدی بوده و تملک داراییهای سرمایهای شامل طرحهای عمرانی نسبت به سال قبل تغییری نداشتهاند. تحلیل و ارزیابی قابلیت تحقق منابع و مصارف سازمانهای مناطق آزاد، نیازمند اطلاع از جزئیات هریک از اقلام منابع و مصارف بودجه سازمانهای مناطق آزاد است که متأسفانه در لایحه بودجه ارائه نشدهاند.
بررسیها نشان میدهد نزدیک به ۵۰ درصد از جزئیات اقلام سمت منابع (بخشهایی از درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایهای و عوارض ورود کالاهای تجاری از مسیر منطقه به سرزمین اصلی)، مواردی نیست که جزو مأموریتهای اصلی تأسیس و ایجاد مناطق آزاد در ماده (۱) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی باشد (براساس صورتهای مالی سازمانهای مناطق آزاد در سال ۱۳۹۹، درآمد حاصل از فروش زمین و مستحدثات و همچنین درآمد حاصل از عوارض ورود کالا، به عنوان درآمد عملیاتی سازمان لحاظ میشود). اگرچه در سمت مصارف هزینههای عمرانی و توسعه منطقهای سهم عمدهای دارد ولی این منابع نیز از محل واردات و عوارض متعدد اخذ شده است.
اصولا هدف از تأسیس مناطق آزاد، تولید، صادرات و جذب سرمایهگذاری خارجی و انتقال فناوری است و باید در نظر داشت طرحهای عمرانی و امور شهری و روستایی و توسعه منطقهای از وظایف تخصصی مناطق آزاد نیست.
با توجه به اینکه عمده طرحهای عمرانی از منابع داخلی سازمانهای مناطق آزاد تأمین میشود و محدوده جغرافیایی مناطق آزاد کشور نیز وسیع است و در این محدوده نقاط شهری و جمعیتی نیز قرار دارد، انجام طرحهای عمرانی و توسعه منطقهای اگرچه فعالیت اقتصادی موجهی است اما محدوده جغرافیایی وسیع مناطق آزاد کشور، تکمیل زیرساختهای مرتبط با تولید و صادرات را با چالش جدی مواجه میکند. هرچند در بحث توسعه منطقهای نیز به صورت متوازن عمل نشده است و باعث تبعیض درخصوص مناطق همجوار شده است.
براساس بررسیهای صورت گرفته و آخرین گزارشهای دریافتی از بودجه سازمانهای مناطق آزاد براساس آمارهای سال ۱۳۹۹ بیشترین سهم درآمدی سازمانهای مناطق آزاد مربوط به ردیفهای عوارض ورود و خروج کالا و مسافر با سهم ۳۸ درصدی و صدور مجوزها با سهم ۲۸ درصدی است.
بررسی بودجه سازمانهای مناطق آزاد نشان میدهد که این مناطق به اهداف صادراتی و سرمایهگذاری خود دست نیافتهاند. ادامه روال فعلی برای مناطق آزاد، ناکاراییهای فراوانی را به دنبال دارد. ایجاد این نوع مناطق آزاد و وابسته کردن آن به اخذ عوارض از واردات، فروش زمین و غیره... و شناسایی موارد یاد شده به عنوان درآمد عملیاتی، مغایر با تجربه مناطق آزاد موفق منطقهای و جهانی است. مناطق آزاد باید ابتدا با جانمایی مناسب و تکمیل زیرساختها و در مساحت محدوده و فنسکشی شده با سازمانی کوچک و مشتمل بر بدنه کارشناسی توانمند با استقرار گمرک به دنبال اهداف اصلی منطقه تأسیس شوند.
طی سالهای اخیر، مناطق آزاد عموما با عوارض ورود و خروج کالا، خدمات شهری، صدور مجوز و فروش زمین اداره میشوند و عملا مانند شرکتهای عمران منطقهای و شهرداریها عمل میکنند. این تجربه منطبق بر مناطق آزاد موفق در نمونههای مشابه جهانی نیست. مناطق آزاد نیازمند هستند که اولا از امور توسعه منطقهای خارج شوند، ثانیا به اموری مانند صادرات، تولید، جذب سرمایهگذاری خارجی و انتقال فناوری متمرکز شوند.