kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
سردار سلامی:

اگر آمریکایی‌ها برای شناورهای ما مخاطره ایجاد کنند هدف قرار می‌گیرند

فرمانده کل سپاه گفت: به واحدهای رزمی خودمان دستور دادیم تا در صورتیکه آمریکایی‌ها برای شناورهای ما خطری ایجاد کردند آنها را مورد هدف قرار دهند.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه- 4 اردیبهشت- به همراه دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از معاونین ستاد فرماندهی کل سپاه ، از منطقه نازعات و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بازدید کرد.
سرلشکر سلامی در این بازدید با تبریک پرتاب موفقیت آمیز ماهواره چند منظوره نور به ملت شریف ایران،  با‌اشاره به پیام مهم این اقدام راهبردی، اظهار کرد: پیام پرتاب این ماهواره به فضا و موفقیت آن این است که ما در توسعه قلمرو قدرت دفاعی خود در زمین، دریا و فضا مصمم بوده ، هرگز متوقف نمی‌شویم و هر روز تولد جدیدی از قدرت‌های پیشرفته در سپاه صورت خواهد گرفت.
سرلشکر سلامی ساخت قدرت را  فرآیندی مستمر در استراتژی دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توصیف و تصریح کرد :  مصمم هستیم  برای دفاع از منافع حیاتی ملت ایران همه توانایی  و استعدادهای خود را بکار گیریم و در مقابل تهدیداتی که امنیت ملی و تمامیت ارضی ما را مورد تهدید قرار می‌دهد، قاطعانه ، موثر و با اطمینان ایستادگی کنیم؛ این راهی نیست که در آن متوقف شویم و به فضل الهی تداوم خواهد داشت.
فرمانده کل سپاه در ادامه در واکنش به لفاظی‌های اخیر مقامات آمریکایی اظهار کرد:  به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع ، موثر و سریع ما مواجه خواهد شد.
وی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرتها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.
هراس تروریست‌های آمریکایی
فرمانده کل سپاه در ادامه با‌اشاره به رویارویی شناورهای دریایی سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس ،اظهار کرد : شناورهای آمریکا در روزهای گذشته به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد کردند و وقتی که شناورهای ما در دریا مشغول گشت‌زنی بودند آنها هراسناک شدند؛ بنابراین منشا آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس بود.
سرلشکر سلامی در پایان با تاکید بر اینکه  امنیت منطقه خلیج‌فارس را جزئی از استراتژی خود برای دفاع از منافع‌مان در دریا می‌دانیم ،گفت:در ماجرای هفته گذشته هم آنچه مشاهده شد، آشفتگی و بی‌انضباطی عملیاتی در واحدهای نظامی آمریکا در دریا بود که نشان می‌داد احتمالاً به دلیل درگیر بودن آمریکایی‌ها در مسئله بیماری کرونا در داخل، نوع فرماندهی و کنترل آنها بر واحدهای نظامی‌شان ضعیف شده است.
سازمان تروریستی سنتکام بامداد پنجشنبه دوهفته قبل مدعی شده بود که یازده فروند شناور نظامی ایران به شش کشتی نظامی آمریکایی نزدیک شده‌اند و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده‌اند.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه نیز در اطلاعیه‌ای، با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید شده است: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند.
ترامپ نیز در روزهای گذشته در توییتی تهدیدآمیز نوشت: «به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک کرده و آنها را نابود کنند».
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز بامداد جمعه هشدار داد در صورتی که ایران مجدداً کشتی‌های جنگی آمریکا را در منطقه تهدید کند، فرماندهان آمریکایی حق دفاع از خود را خواهند داشت.
واکنش ظریف
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر هدف قرار دادن شناورهای ایرانی در صورت نزدیک شدن به کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج‌فارس، واکنش نشان داد.
ظریف با‌اشاره به شیوع ویروس کرونا در جمع نظامیان آمریکایی، در صفحه توئیتر خود نوشت: ارتش آمریکا تا کنون بیش از ۵۰۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ دارد. دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) باید به نیازهای آنها رسیدگی کند، نه اینکه در تهدیداتی که توسط تروریست‌های صدام انجام شده بود، دخیل شود.
وی در واکنش به تهدیدات اخیر ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی درباره تحرکات دریایی ایران در خلیج‌فارس، تاکید کرد: همچنین، نیروهای آمریکایی هیچ کاری در فاصله ۷ هزار مایلی از خانه خود ندارند، که ملوانان ما را در سواحل خودمان در خلیج‌فارس تحریک می‌کنند.
ایران در مقابل ارعاب و تهدیدات
 تسلیم نمی‌شود
علیرضا میریوسفی، سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به لفاظی رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص قایق‌های ایرانی واکنش نشان داد.
میریوسفی در مصاحبه با هفته‌نامه نیوزویک گفت: ایران ثابت کرده است که در مقابل ارعاب و تهدیدات تسلیم نمی‌شود و هیچ تردیدی برای دفاع از قلمرو خود در مقابل هرگونه و تمامی تجاوزات و مطابق با قوانین بین‌المللی ندارد.
انتقاد فرمانده سابق تروریستهای آمریکا
 از توئیت ترامپ
فرمانده سابق نیروهای تروریست آمریکا حاضر در منطقه (سنتکام ) از توییت «دونالد ترامپ» در زمینه دستور حمله به قایقهای ایران انتقاد کرد.
جوزف وتل، گفت: به نظرم این روشی خاص است که رئیس‌جمهور ما با مردم آمریکا و مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار می‌کند.
وتل افزود: به نظر من، توییت روش خوبی برای انتقال دستورات نظامی نیست. سازمان‌های نظامی ما به دنبال دستورالعمل‌های رسمی برای هدایت عملیات هستند.
فرمانده سابق تروریست‌های آمریکا حاضر در منطقه  همچنین در زمینه اینکه آیا تردد قایقهای ایران در آب‌های خلیج‌فارس تهدید هست یا خیر نیز گفت: مطمئن نیستم که بتوانم ارزیابی کنم که آیا آزار و اذیت  به اندازه کافی یک تهدید باشد که بتوان پاسخ داد. فرماندهان کشتیهای ما روش‌های بهتری برای شناسایی و تهدیدها دارند.
دنبال جنگ با ایران نیستیم
مات گائتز، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا تاکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.
یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز ادعای ترامپ درباره این دستور را رد کرد. این مقام در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: این وزارتخانه هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قراردادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.
به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیترش با‌اشاره به روز جهانی کتاب نوشت: امروز، روز جهانی کتاب است. توصیه رایگان من به مقامات آمریکایی: کتاب بخوانید!
وی افزود: ‏اگر رهبران آمریکا کتاب‌های غیرداستانی درباره امور جهانی می‌خواندند از تهدید توخالی علیه ملت بزرگ ایران، اتکاء به افراد جعلی برای قضاوت‌های خود و سپردن سیاست آمریکا در قبال ایران به جنگ‌طلبان دست می‌کشیدند.