kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
سخنگوی سازمان تعزیرات:

امیدوارم «دیوار» و «شیپور» شریک دلال‌ها نباشند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با انتقاد از قیمت‌سازی‌های نجومی توسط دلالان خودرو گفت: امیدوارم سایت‌هایی مثل «دیوار» و «شیپور» با این دلال‌ها شریک نباشند.

سیدیاسر رایگانی در گفت‌وگو با تسنیم با‌اشاره به گرانی بی‌حساب ماشین سنگین و دلالی موجود اظهار داشت: با بازار آشفته قیمت خودرو‌های سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلال‌ها در بازار قیمت سازی کنند، وضع همین‌گونه خواهد بود.
رایگانی ادامه داد: خودروی سنگین «اف اچ» که 16 ماه پیش با ارز 4500 تومانی 416 میلیون تومان بود، اکنون در قیمت سازی‌ها و دلالی‌ها حدود سه میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند یعنی بیش از 6 برابر؛ در شرایطی که قیمت ارز تقریبا سه برابر شده است. همچنین قیمت ولووی 500 از 420 میلیون تومان به دو میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده و ماشین ولووی مدل 1353 که از رده خارج است در یک سال اخیر از 60 میلیون به 600 میلیون تومان رسیده است و خودروی سنگین البرز که بهمن و اسفند سال گذشته 315 میلیون تومان به فروش می‌رسید، در قیمت‌سازی‌های دلال‌ها حدود 590 میلیون تومان آگهی می‌شود در حالی که این خودرو در داخل مونتاژ می‌شود.
وی افزود: در این شرایط شاید سایت‌هایی مانند دیوار یا شیپور با این دلال‌ها شریکند و نفعی از این قیمت سازی‌ها می‌برند که امیدواریم اینگونه نباشد. این سایت‌ها نباید اجازه دهند که دلال‌ها از فضای سایتشان سوءاستفاده کنند و به راننده‌های زحمتکش که به صنعت حمل‌ونقل کشور خدمت می‌کنند، اجحاف شود. به عنوان مثال راننده‌ای می‌گفت خودروی سنگین خود را قبل از عید فروخته و معادل این مبلغ وام هم گرفته است و باوجود این وام حتی همان ماشین خود را نمی‌تواند بخرد.
اختلاف قیمت 3 تا ۶ هزارتومانی محصولات
در میادین تره‌بار توجیه منطقی ندارد
همچنین سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در واکنش به مصاحبه رئیس‌اتحادیه میوه‌ و سبزی درباره قیمت میوه و سبزی در ماه رمضان، گفت: اختلاف قیمت کف و سقف محصولات در میادین میوه و تره‌بار هیچ توجیه منطقی ندارد چراکه تفاوت کیفیت یک کالا به‌قدری نیست که قیمت کف و سقف محصول در میادین 3 تا 6 هزار تومان اختلاف داشته باشد.
رایگانی افزود: به‌عنوان مثال میوه مِلون در نرخ‌نامه اعلامی از یک‌هزار و 500 تومان تا 8 هزار تومان اعلام شده که همین اختلاف قیمت موجب نوسان قیمت شده و باعث می‌شود میوه گران به دست مصرف‌کننده برسد‌.
وی تاکید کرد: میادین تره‌‌بار باید تفاوت قیمت کف و سقف محصولات را به حداقل برسانند تا شاهد عرضه محصولات باکیفیت تقریباً یکسان با قیمت‌های مختلف در بازار نباشیم.