با وجود افزایش 3 برابری قیمت در 3 سال اخیر
خودروسازان باز هم به دنبال افزایش قیمت هستند
با وجود افزایش 3 برابری قیمت خودرو در دولت جدید حسن روحانی، خودروسازان در تدارک برگزاری جلسات جدیدی برای افزایش قیمت هستند.
قیمت خودرو طی سه سال اخیر تقریبا 2/5 تا سه برابر شده اما انگار اشتهای خودروسازان برای گرانی بیشتر خودرو سیری ناپذیر است، بازار انحصاری خودرو تاکنون هر وقت خواسته موجب تغییر تولید، تغییر عرضه و تغییر قیمت در بازار شده و در واقع هر کاری که خواسته را به مرحله عمل رسانده است.
حالا تقریبا افزایش قانونی قیمت خودرو نهایی شده و با تشکیل جلسات مربوط به تعیین قیمت خودرو، شاهد گرانی خودروهای تولید کارخانه و احتمالا خودروهای موجود در بازار خواهیم بود. البته درخصوص چگونگی و فرآیند این افزایش قیمت هنوز جمعبندی نهایی و کاملی وجود ندارد.
قطعهسازان بیاطلاعند
در حالی که قرار بود موضوع قیمت گذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گیرد، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان از بررسی موضوع قیمتگذاری خودرو در جلسه کمیته خودرو خبر داده؛ در حالی که اعضای انجمن قطعهسازان از برگزاری چنین جلسهای بیاطلاعند و میگویند هیچ دعوتنامهای به دست ما نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، البته طی یک سال و نیم اخیر قطعهسازان در جلسات این کمیته حضور نداشته و خودروسازان نیز به عنوان مهمان به جلسات این کمیته دعوت شدهاند. قیمتگذاری خودرو در سالهای گذشته توسط کمیته قیمتگذاری خودرو صورت میگرفت و حال به گفته نعمت بخش قرار است دوباره این مسئله تکرار شود.
به گفته وی، در این کمیته علاوهبر انجمن خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگانی از سازمان بازرسی کل کشور و... حضور خواهند داشت. قیمت قطعات موثرترین مولفه در قیمتگذاری خودرو است و جلسات قیمتگذاری خودرو با نمایندگان شرکتهای قطعهساز برگزار میشود.
با این وجود، فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعهسازان در این مورد اظهار داشت: هیچ دعوتنامهای از سوی کمیته خودرو برای انجمن قطعهسازان جهت حضور در جلسه امروز (چهارشنبه) ارسال نشده است.
بازهم بیاعتنایی به شورای رقابت
گفتنی است، قیمتگذاری خودرو در سالهای گذشته توسط شورای رقابت انجام میشد که معمولا اعتراضاتی را از سوی خودروسازان به همراه داشت. اما در سال 97 با تصمیم سران سه قوه، شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری خارج و مقرر شد قیمت خودروها با نظارت سازمان حمایت و توسط خودروسازان معادل پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار تعیین شود.
در آن زمان، رضا شیوا رئیس شورای رقابت بیان کرد: «این تصمیم نه تنها اوضاع بازار خودرو را بهتر نکرد بلکه فضا بدتر هم شد. بنده از روز نخست اعلام این طرح گفته بودم که شکست خواهد خورد زیرا مهره اصلی قیمت بازار خود انحصارگران (شرکتهای خودروساز) هستند. به نوعی انحصارگر بازار را تنظیم میکند و پنج درصد زیر قیمتی که خود آنها تعیین میکنند قیمتگذاری اشتباهی خواهد بود.»
پس از این اتفاق مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که در حال تدوین دستورالعملی برای قیمتگذاری خودرو هستند و قرار است قیمتگذاری خودرو بر اساس این دستورالعمل و با نظارت سازمان حمایت صورت گیرد اما این دستورالعمل نیز هیچگاه رونمایی نشد.
بعد از این اتفاق، خرداد سال گذشته با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، دوباره شورای رقابت به عنوان مرجع قیمتگذاری خودرو انتخاب شد اما هیچ گاه اقدام جدی از سوی این شورا برای پیگیری قیمت خودرو و نقشآفرینی در این زمینه صورت نگرفت.
به این ترتیب قیمتگذاری خودرو بعد از گذشت سالها تولید خودرو در کشور در حالی همچنان بیسر و سامان است که در کنار عرضه محدود خودرو توسط خودروسازان و بالا بودن تقاضا نسبت به تولید خودرو، شاهد شکلگیری آشفته بازار خودرو در کشور هستیم و وزارت صنعت نیز نتوانسته کنترل مناسبی بر این وضعیت داشته باشد.
حالا رضا شیوا در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به وضعیت بازار خودرو و تعیین قیمتهای جدید در سال 99 گفته است: در حال حاضر ما براساس نرخ تورم بخشی و هزینه تمام شده محصولات دستورالعمل خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کردهایم اما به نظر میرسد ستاد تمایلی به اجرای دستورالعمل نداشته و در نهایت خود میخواهد تصمیمگیری نهایی را درباره قیمت خودرو انجام دهند.