kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
سخنگوی وزارت امور خارجه:

امید آمریکا به مذاکره خیال باطلی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها امید دارند که ایران تن به مذاکره به آنها بدهد، که طبیعتا خیال باطلی است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح دیروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در مورد تلاش آمریکا برای اعلام منشأ کرونا از آزمایشگاهی در «ووهان»، بیان کرد: ایران هر اقدامی که در جهت سیاسی کردن کرونا در جهان است را تقبیح می‌کند.
موسوی با بیان اینکه متاسفانه رژیم آمریکا در رأس سیاسی کاری این موضوع است، اظهار داشت: این اتفاق در حالی است که خود این رژیم در این موضوع متهم است. ما فکر می‌کنیم مقامات آمریکایی به جای کمک به حل این اپیدمی مشغول سیاسی کاری هستند تا تبلیغاتی برای انتخابات انجام داده و یا اینکه ذهن افکار عمومی را از بی‌تدبیری دولت خود منحرف کنند.
وی در مورد ادعای ترامپ جهت علاقه ایران برای توافق با آمریکا و مشاوره غلط برخی مقامات آمریکایی به ایرانی‌ها گفت: ترامپ گاهاً ادعاهایی مطرح می‌کند که دروغ است. به تازگی نیز وی از دریافت نامه‌ای از رهبر کره شمالی خبر داده بود که «پیونگ یانگ» آن را بلافاصله تکذیب کرد.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ترامپ بیشتر به دنبال جلب نظر است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی به دلیل اقدام آمریکا در مورد خروج غیرقانونی از برجام و فشار و تحریم، تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. کارنامه عهدشکنی آمریکا مشخص است و آنها فکر می‌کنند با سو استفاده از شرایط موجود، می‌توانند مذاکره کرده و به توافق جدیدی دست یابند. الان هم جلوی بسیاری از اقدامات مثبت ما و سایر کشورها را می‌گیرند، امید دارند که ایران تن به مذاکره با آنها بدهد، که طبیعتاً خیال باطلی است.
اروپا باید به تعهدات ۱۱ گانه خود عمل کند
موسوی در مورد اولین تبادل مالی «اینستکس» و بحث تهدید آمریکا برای عدم انجام معامله در این قالب، اضافه کرد: اینستکس مقدمه‌ای برای انجام تعهدات اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام است و آنها اعلام کرده بودند که برای انجام تعهدات خود نیازمند ایجاد یک کانال مالی هستند.
وی افزود: ما ضمن استقبال از این ابتکار گفته بودیم که این کافی نیست و اروپا باید به تعهدات ۱۱ گانه خود عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما منتظر اروپا نبوده و نیستیم اما اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و به حقوق ما در برجام باید عمل شود. ایران منتظر اروپا نخواهد ماند.
یمن در دستور کار دیپلماسی ماست
موسوی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه ۱۴ تماس تلفنی با مقامات سیاسی دنیا داشته‌اند و عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل است. بحث افغانستان و یمن هم در دستور کار دیپلماسی ایران است.
وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز حسن نیتی از گروه مقابل یمنی که ائتلاف متجاوز به این کشور هستند ندیده‌ایم، به طوری که آنها حتی به آتش‌بس یک طرفه خود نیز پایبند نبوده‌اند. ما از هر راه‌حلی که منجر به آتش بس و حل بحران یمن شود، استقبال می‌کنیم و تلاش خود را در این راستا انجام
می‌دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در زمینه دیپلماسی ایران در موضوع افغانستان و برنامه وزارت خارجه برای میانجی‌گری در موضوع این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان به دنبال کشوری امن و با ثبات بوده و همیشه سیاست ما بر این موضوع بوده است.
موسوی تصریح کرد: بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان و مشکلاتی که پیش آمد، تماس‌هایی را آقای ظریف با چند مقام افغان داشت و دستیار ارشد آقای ظریف هم سفرهایی به افغانستان داشتند و هنوز در این کشور هستند و مشغول رایزنی با مقامات افغانستانی هستند.
وی در مورد وضعیت سیاسی در عراق و بحث همفکری ایران با عراق در مورد انتخاب کابینه، گفت: موضوع تعیین کابینه عراق، داخلی است و خود دولت و ملت این کشور به عنوان دولت و ملتی رشید برای آن تصمیم می‌گیرند.