kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹

اژه‌ای: دادگاه فتنه‌گر خاص11 مرداد برگزار می‌شود

شصت و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه، دیروز برگزار شد و سخنگوی دستگاه قضائی کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


غلامحسین محسنی اژه‌‌ای در خصوص سخنان آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه مبنی بر اینکه دادگاه سران فتنه به دلیل بعضی از درخواست‌ها عقب افتاده است، گفت: اینطور که بنده از سخنان خطیب جمعه برداشت کرده‌ام نظر ایشان فرد خاصی است که در نشست خبری قبل نیز عرض کردم که دادگاه این فرد تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه به تعویق افتادن برگزاری دادگاه به مجموعه‌ای از شرایط بستگی دارد، تصریح کرد: 11 مرداد دادگاه این فرد تشکیل می‌شود.
اژه‌ای در نشست خبری قبلی خود گفته بود که دادگاه مهدی‌هاشمی در اوایل مردادماه برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه در خصوص این پرونده فشارهایی از سوی صاحبان قدرت و ثروت وجود دارد تاکید کرد و گفت: این افراد از طریق جو‌سازی‌های رسانه‌ای از طریق گرفتن چندین وکیل اشکالاتی را بر پرونده وارد می‌کنند تا با این اقدام پرونده را به تعویق بیندازند.
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه برای هر فردی گرفتن چند وکیل مقدور نیست، گفت: ولی ثروتمندان می‌توانند چندین وکیل بگیرند و با خلل در پرونده‌ها موجب تعویق آن شوند. وی ادامه داد: در پرونده عنوان شده بخشی از مسائل مربوط به داخل و خارج از کشور بوده است و بررسی آن زمان‌بر بوده و فشارهایی نیز از این حیث وارد شده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص صادر کردن حکم ممنوع‌البیانی توسط دادگاه هم گفت: دادگاه می‌تواند حکم ممنوع‌البیانی صادر کند و صدور چنین حکمی که از جمله موارد محدودیت اجتماعی است، بستگی به دادگاه و قرائن دارد تا محرومیت‌هایی برای آن فرد ایجاد شود.
اژه‌ای در زمینه محاکمه فتنه‌گران، اضافه کرد: ‌7 نفر از متهمان فتنه 88 غیابی محاکمه شدند و با توجه به صدور حکم و تأیید آن این احکام به اجرای احکام دادسرا رفته است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: افرادی که محکومیتشان قطعی است از 3 سال تا 11 سال قطعی شده و اسامی را وقتی به احکام اجرا شد معرفی می‌کنیم.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار بازداشت بابک زنجانی تمدید می‌شود یا خیر گفت: تمدید قرار بازداشت به نظر بازپرس پرونده بستگی دارد. اگر نیاز باشد این زمان تمدید می‌شود البته دادگاه باید قرار بازپرس را تائید کند.
دادستان کل کشور در خصوص گروه‌هایی که خواستار خرید اموال بابک زنجانی شده بودند گفت: من خبر ندارم که تعداد دیگری برای خرید اموال بابک زنجانی مراجعه کرده‌اند یا خیر ضمن اینکه باید مشخص شود که آیا این خریدار‌ها واقعی هستند یا نه.
اژه‌ای در رابطه با پرونده بابک زنجانی اضافه کرد:‌ قبل از بازداشت زنجانی، بازرسی کل کشور با وی صحبت کرد تا وجوه برگردانده شود اما باز اسنادی ارائه شد که صحت مطالب را مورد خدشه قرار داد و با توجه به قرائنی که وجود دارد و مبنی بر این بود که بابک زنجانی به طور قانونی و یا غیر قانونی خارج شود، بازپرس قرار بازداشت گذاشت که توسط دادگاه تایید شد و بعد از دو ماه نیز مجدد قرار تمدید و دادگاه نیز این تمدید را تایید کرد.
اژه‌ای تاکید کرد: ‌اقدامات بسیار گسترده‌ای با همکاری وزارتخانه و دولت تاکنون صورت گرفته تا بدانیم پول‌ها کجا رفته. چرا که بخشی را به صورت ارز گرفته و بخشی نیز به صورت نفت بوده و ثانیا اگر این وجوه واقعا موجود است کجاست و چگونه می‌تواند به وزارت نفت و شرکت ذیربط برگردد.
اژه‌ای تصریح کرد: تا امروز مشخص نشده که بابک زنجانی وجوه نقدی در خارج از کشور دارد یا نه، هیأتی به مالزی و کشورهای همسایه که خود بابک زنجانی ادعا کرده رفته و بررسی کردند اما موجودیت نیافتند.
وی گفت:‌ کلیه اموال و شرکت‌های زنجانی شناسایی شده و برای قیمت‌گذاری مشغول هستند.
وی افزود: از همان روز اول به دولت و وزارت نفت پیشنهاد شد که وقتی اموال شناسایی شد به جای بدهی بردارند و خود متهم هم به صورت کتبی اعلام آمادگی کرد که کلیه اموال در خارج و داخل کشور را بابت آن چیزی که وزارت نفت ادعا دارد بدهد که در همین هفته در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با کلیت مسئله موافقت شد.
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: وزارت نفت می‌گفت دلار یا ارز یا معادل ریالی می‌خواهیم و ملک نمی‌خواهیم اما با صحبتی که شد و اینکه زمانی طول می‌کشد تا دادگاه برود، حکم داده شود و قطعی شود، و حالا که متهم نیز اعلام آمادگی کرده کلیت مسئله مورد توافق قرار گرفت.
وی افزود: اموال مشخص شده، ارزش‌گذاری شده و بازپرس و دادستان جهت شناسایی و ارزش‌گذاری اموال با جدیت مشغول هستند تا بابت بدهی به شرکت طلبکار داده شوند.
اژه‌ای همچنین گفت: برخی از مدیران وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی تحت تعقیب هستند و تحقیقاتی صورت گرفته که چرا و چگونه به این فرد پول داده‌اند اما کسی بازداشت نشده است.
وی در ادامه، درباره بدهکاران بانکی نیز اظهار داشت: بنده چندین بار در این خصوص توضیحاتی داده‌ام و بانک مرکزی اعلام کرده عزم جدی برای برخورد با بدهکاران بانکی دارد و امیدواریم در سال 93 شاهد معوقات بانکی نباشیم.سخنگوی قوه  قضائیه خاطر نشان کرد: با بانک مرکزی مذاکراتی درباره اختلاف لیست داشته‌ایم تا هر چه زودتر این مسایل حل و فصل شود و با عزم جدی شاهد افزایش معوقات بانکی نباشیم.
دادستان کل کشور در خصوص پرونده اخلالگران ارزی هم گفت: هنوز اتفاق جدیدی در این پرونده نیفتاده، دو قسمت از پرونده به دادگاه رفته اما هنوز منجر به صدور حکم نشده است.  حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوالی راجع به پرونده خاوری اظهار داشت: ما در مورد پرونده خاوری تلاش می‌کنیم و امیدواریم که کارها انجام شود تا او به کشور بازگردد اما تاکنون او را تحویل نداده‌اند و اقدام جدی نیز از ناحیه کانادا انجام نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: پرونده خاوری در دادگاه است و در نوبت رسیدگی قرار دارد اما در مورد وی محاکمه غیابی صورت نگرفته است.محسنی اژه‌ای در ادامه نشست مطبوعاتی خود درباره حجاب و عفاف اظهار داشت: باید همه به میزانی که شرع و قانون لحاظ کرده است حجاب و عفاف را رعایت کنیم و علی‌رغم کارهای سفارشی باید کارهای سلبی نیز انجام شود.وی با اشاره به اینکه باید اقدامات امر به معروف و نهی از منکر نیز صورت بگیرد، گفت: اگر افراد مجرم در عفاف و حجاب به کار خود ادامه دهند دستگاه‌های ذیربط وارد می‌شوند و قوه قضائیه از نیروی انتظامی بابت برخورد با جرایم مشهود حمایت می‌کند.