kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵
اندیشکده مرکز بلفر:

آیت‌الله خامنه‌ای و فتوای هسته‌ای عامل موفقیت مذاکرات است

اندیشکده مرکز بلفر ضمن رد پنج خطای شایع در جبهه غرب در مورد موضوع هسته‌ای ایران، تاکید می‌کند که رهبر ایران و فتوای هسته‌ای ایشان، عامل و نه مانع موفقیت مذاکرات هسته‌ای است.

کارشناس روابط بین‌الملل در این اندیشکده معتقد است که غربی‌ها به نادرست رهبری ایران را مانعی بر سر راه مذاکرات هسته‌ای می‌دانند در حالی که واقعیت خلاف این تصور بوده و رهبری ایران خواهان حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای و البته موافق با منافع جمهوری اسلامی ایران است.
تحلیلگر اندیشکده مرکز بلفر در ادامه می‌نویسد: تصویر عمومی در غرب این است که رهبری ایران، یکی از تندروها است و مانعی بر سر راه عقد قرارداد نهایی خواهد بود. اما این ادعا و تصویر نادرست و خلاف واقعیت است. از بسیاری از جهات، رهبر ایران بسیار میانه‌رو و در مباحث داخلی مربوط به موضوع هسته‌ای کاملا معتقد به رویکرد چند قطبی است. وی مکررا اعلان کرده است که از تیم مذاکرات هسته‌ای حمایت همه جانبه می‌کند و همزمان خاطرنشان ساخته است که این افراد نباید انتظار چندانی از طرف مقابل داشته باشند [چه آنکه طرف غربی خلف وعده بسیار کرده است]. که این البته به دلیل بی‌اعتمادی عمیقی است که میان ایران و آمریکا شکل گرفته است. همین موضع از طرف تندروهای آمریکایی در مورد راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران، اتخاذ شده است. رهبری ایران با درخواست از همه مقامات کشوری برای همراهی رئیس‌جمهور حسن روحانی و جواد ظریف وزیر امور خارجه، راه را برای تیم ظریف هموار می‌کند تا به نحو موثری در جهت عقد قرارداد و بر داشته شدن تحریم‌ها و ممانعت از شکست و ناکامی قدم بردارند.
به گزارش تسنیم اندیشکده مرکز بلفر، در تحلیل پنج «خطای شایع جبهه غرب در مذاکره با ایران نوشت: ادعای غرب در خصوص ممانعت رهبر ایران از انعقاد توافقنامه مطلوب، ناکارآمدی فتوا علیه تسلیحات هسته‌ای، به چالش کشاندن جهان توسط ایران در موضوع هسته‌ای، نیاز نداشتن ایران به انرژي هسته‌ای با وجود ذخایر نفت و گاز این کشور و تهدید منطقه‌ایران در صورت دستیابی به انرژی هسته‌ای، پنج خطای شایع جبهه غرب در تحلیل موضوع هسته‌ای ایران است.