kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط چماق علیه دولت سابق بود؟!(خبر ویژه)

رئیس اصلاح‌طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید مسئولان دولت از شمشیر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی علیه دولت قبلی استفاده کردند اما خود نمی‌خواهند آن را عملی کنند.

غلامرضا تاج‌گردون که در دولت اصلاحات معاون سازمان مدیریت بوده می‌گوید: یکی از ابزارهای انتقادی شدید نسبت به دولت گذشته این بود که چرا این سازمان را منحل کردند و بعد هم همیشه بحث بود که یکی از دلایل اصلی به‌هم ریختگی اقتصاد کشور، نبود یک سازمان برنامه‌ریزی است. به هر صورت دولتی‌های فعلی، از خود آقای رئیس‌جمهور گرفته تا معاونان وی، همیشه یکی از انتقاداتی که متوجه دولت قبل می‌کردند، همین بود و حتی یکی از شعارهای اصلی تقریبا اکثرا کاندیداهای ریاست جمهوری و نیز دکتر روحانی همین موضوع بود که این سازمان را احیا می‌کند. وی می‌افزاید: ما در دولت سابق در مجلس یک طرحی را آماده کرده بودیم. وقتی که آقای روحانی پیروز شد و بعد از اینکه دولت شروع به کار کرد، دیدید که نخستین طرحی که مجلس تصویب کرد و با رأی بسیار خوبی تصویب شد، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود. در واقع علامت خوبی را برای دولت آقای روحانی فرستادیم که ما آماده احیای سازمان هستیم و همکاری‌های بعدی را هم خواهیم داشت. خب برخلاف انتظار و صحبت اولیه، دولت طرح در صحن علنی عملا مخالفت کرد یا به عبارتی نمی‌گذاشت این کار انجام شود اما مجلس طرح را تصویب کرد.
تاج‌گردون خاطرنشان کرد: ما در فاصله پیروزی انتخاباتی آقای روحانی تا دولت جدید روی این طرح کار می‌کردیم و در این مدت با نزدیکان آقای روحانی هم، همفکری داشتیم تا زمانی که دولت روی کار می‌آید، نخستین کارش احیای سازمان باشد. به نظر من خیلی از مسائلی که در حال حاضر هنوز جانیفتاده و انتقاداتی که متوجه دولت یازدهم است، نبود یک نظام فکری در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ای کشور است. خب مجلس طرح را تصویب کرد و طرح به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان چند ایراد اساسی گرفت. ایرادات هم بعضا درست بود. بالاخره در این چند ماه گذشته قرار شد که متن واحدی را که توافقی باشد، به نتیجه برسانیم اما در حال حاضر برداشت من شخصا این است که آقای روحانی یا پشیمان شده یا اینکه نمی‌خواهد چیزی را که گفته، اجرا کند.
وی در توضیح چرایی مخالفت دولت گفت: بالاخره نبود این سازمان یک قدرتی را در یکجا متمرکز می‌کند و معمولا آدم این قدرت را خیلی کم دوست دارد پخش کند. آقای رئیس‌جمهور هم باید به فکر این موضوع باشد، چون این مسئله می‌تواند فرد رئیس‌جمهور را به مسیر اشتباهی بیندازد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این نظر که «از صحبت‌های آقای نوبخت هم این‌طور برداشت می‌شود که سازمان به این زودی‌ها احیا نمی‌شود و دو معاونت زیر نظر ایشان رفته است» می‌گوید: بالاخره دکتر نوبخت شاید در این قضیه زیاد مسئول نباشد. آقای روحانی حتما باید به جامعه و مردم پاسخ دهند و به خصوص قشر روشنفکر و دانشگاهی و کارشناسی کشور بگوید که اگر نمی‌خواهد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا کند، چرا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. بالاخره انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شمشیری بود که همه با آن آقای احمدی‌نژاد را زدند.
وی با هشدار به اینکه ستاد اقتصادی دولت فاقد فرمانده است، اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور یا معاونان وی تصور می‌کنند هفته‌ای یک بار با یکدیگر جلسه بگذارند، مسئله حل می‌شود. اصلا این‌طور نیست. این اشتباهی بود که آقای احمدی‌نژاد کرد و فکر می‌کرد با تشکیل جلسه با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می‌تواند مشکلات را حل کند. اقتصاد فرمانده می‌خواهد فرمانده آن هم یک نهاد است، نه یک فرد. ما می‌گوییم دکتر طیب‌نیا فرمانده است. ایشان می‌تواند فرمانده باشد اما وزارت اقتصاد نمی‌تواند فرمانده اقتصاد کشور باشد وزیر اقتصادی که در مجلس می‌گوید من نمی‌توانم در مورد بانک نظر بدهم، من نمی‌توانم در مورد تسهیلات نظر بدهم، من نمی‌توانم در مورد نرخ ارز نظر بدهم و مسئولیتی متوجه من نیست این فرد نمی‌تواند فرمانده باشد فرمانده یک نفر است و آن هم رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور هم در جایی به نام نهاد برنامه‌ریزی خود را نشان می‌دهد. آن نهاد برنامه‌ریزی که می‌خواهد شکل بگیرد، باید بتواند رفتارها را تنظیم کند.