kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴

نرخ رشد باروری در سال جاری افزایش یافت

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: با وجود این که جامعه رو به پیری و سالخوردگی است، هنوز هم یک سوم جمعیت کشور معادل 33/3 درصد خواهان تک‌فرزندی بوده و یا اصلا دوست ندارند فرزند داشته باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی‌اکبر محزون» در همایش روز جهانی جمعیت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان افزود: از سوی دیگر سن ازدواج بالا رفته به طوری که در آقایان به 28 سال و در خانم‌ها به 24 سال رسیده که در کلان شهرها این میزان هم بیشتر است و آمار از
2 برابر شدن تاخیر در ازدواج خبر می‌دهد.
وی‌ افزود: سالانه 800 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود.
به گفته وی، همین بالا رفتن سن ازدواج و گذشت سه سال بعد از ازدواج برای فرزندآوری، خود باعث کم شدن جمعیت می‌شود.
محزون افزود: تاخیر در فرزندآوری و آمارهای موجود تک‌فرزندی، خانواده‌ها را در آینده با یک آسیب جدی روبه‌رو می‌کند که باید در این زمینه آگاهی و اطلاع‌رسانی جامع و کاملی صورت گیرد.
به گفته محزون، البته پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و پیش از ابلاغیه معظم‌له، نرخ رشد باروری در سال 91 معادل 2/2 درصد، سال گذشته 2/3 درصد و در سه ماه نخست امسال 4/8 درصد افزایش داشته است.
وی درباره جایگاه ایران از منظر جهانی و آسیایی در زمینه جمعیت گفت: امروز جمعیت جهان حدود هفت میلیارد نفر و آخرین آمار جمعیت کشور تا پایان اسفند سال گذشته، حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر (حدود یک درصد جمعیت جهان) بوده است. وی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت در ایران حدود 1/3 درصد است و اکنون سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.