kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
بیانیه 210 نماینده در حمایت از مردم مظلوم غزه

فریاد «مرگ بر اسرائیل» در صحن علنی مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه 210 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در حمایت از مردم مظلوم غزه قرائت کرد.


حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، اعلام کرد که پیش از برگزاری جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارائه توضیحاتی از وضعیت بازار بورس کشور در مجلس حضور یافت و گزارشی از علل نوسانات ایجاد شده در این بازار طی ماه‌های اخیر به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کرد.
در ادامه ابوترابی‌فرد نطقی را در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه ایراد کرد.پس از پایان سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شعار "مرگ بر اسرائیل” سر دادند.
شرایط و قوانین تاسیس احزاب
 مشخص شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته رسیدگی به جزئیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را در دستور کار خود داشتند و موادی از آن را بررسی کردند.
وکلای ملت در فصل دوم این طرح که به تاسیس حزب می‌پردازد، مراحل صدور مجوز اولیه احزاب را تعیین کردند.
در ماده ۲ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تقاضای صدور مجوز اولیه تاسیس حزب توسط هیئت موسس، باید به کمیسیون احزاب ارائه شود.
براساس تبصره ۵ ماده ۲ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، احزاب و متقاضی پروانه باید در مرامنامه و اساسنامه خود صراحتا التزام خود را نسبت به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه اعلام دارند.
شرایط جدید عضویت در احزاب
 تصویب شد
همچنین نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، شرایط متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در احزاب را تعیین کردند.
براساس ماده ۴ این طرح، متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن باید دارای شرایطی باشند. شرایط هیئت موسس عبارتند از اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه - داشتن تابعیت ایرانی- داشتن حداقل ۲۵ سال سن- داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن- عدم سوءپیشینه کیفری موثر.
همچنین سایر اعضای احزاب نیز باید شرایطی همچون اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، داشتن تابیعت ایرانی، داشتن حداقل ۱۸ سال سن و عدم سوءپیشینه کیفری موثر را دارا باشند.
این ماده با ۱۶۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
حق فعالیت احزاب منوط به دریافت پروانه فعالیت نهایی شد
پس از آن نمایندگان مجلس در ماده ۳ این طرح، مصوب کردند مجوز اولیه تاسیس حزب جهت راه‌اندازی آن و تحصیل شرایط برای صدور پروانه فعالیت مطابق ماده ۶ این ماده و برگزاری مجمع عمومی موسس جهت تصویب مرامنامه و اساسنامه بوده و اعتبار دیگری ندارد.
لاریجانی: مدیریت استیضاح
به معنای منع آن نیست
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نطق حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان که گفته بود اخیرا یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس مصاحبه‌ای انجام داده مبنی بر اینکه ما می‌خواهیم استیضاح را مدیریت کنیم، اظهار داشت: البته در این مسئله، مدیریت به معنای این نیست که مانع این کار شویم و این موضوع وظیفه نمایندگان و جزو اختیاراتشان است.
وی ادامه داد: نمایندگان اگر بخواهند سوال یا استیضاح کنند، طبق روال در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد ولی همیشه در این زمینه گفت‌وگوهایی وجود داشته است و این به معنی منع شدن نیست.
درخواست دو فوریت اعمال بخشودگی جرایم قانون مالیات‌های مستقیم
در ادامه و پس از استماع نطق ناطقان میان دستور محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان درخواست دو فوریت برای اعمال بخشودگی جرایم موضوع ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم به قانون موسوم به تجمیع عوارض و برقراری مالیات غیرمستقیم قوانین بودجه سنوات ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ را که به امضای ۱۰۹ نفر از نمایندگان مجلس رسیده را مطرح کرد.
پس از سخنان موافقان و مخالفان، علی لاریجانی رئیس مجلس دو فوریت این طرح را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با ۱۱۲ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن به دو فوریت این طرح رای مثبت ندادند.
در ادامه رئیس مجلس یک فوریت این طرح را به رای گذاشت که نمایندگان با ۱۲۵ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن  آن را به تصویب رساندند.
محکومیت جنایات رژیم پوشالی صهیونیست
در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه‌ای که به امضای ۲۱۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع غزه را قرائت کرد که  بخشی از متن آن، آمده است: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت شدید این جنایات وحشیانه از دبیرکل سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی و بین المجالس می‌خواهیم با اقدام سریع جلوی این کشتار بی رحمانه را بگیرند و با سردمداران رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان جنایتکاران جنگی برخورد نمایند و بیش از این اجازه ندهند حقوق بشر در الفاظ و قطع‌نامه‌‌ها باقی بماند و اگر اعتقاد واقعی به این امر مهم وجود دارد، آن را با دفاع از مردم مظلوم غزه به نمایش بگذارند.
انتقاد از پاس‌کاری قیمت خودرو میان شورای رقابت و وزارت صنعت
روز گذشته محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در تذکر شفاهی اظهار داشت: افزایش ناگهانی و با شیب زیاد قیمت خودرو مردم و رئیس‌جمهور را مکدر و نگران کرده است؛ به نظر بنده دولت باید مسئولیت‌پذیر باشد، چراکه پاسکاری میان شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صنعت دردی از مردم دوا نمی‌کند و ابراز همدردی کافی نیست. لذا مردم اقدام عملی برای کاهش و تثبیت قیمت خودرو و افزایش تولید آن را از دولت می‌خواهند.
همچنین حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکر کتبی نمایندگان ناظر در شورای رقابت را قرائت کرد.
نمایندگان ناظر در شورای رقابت، طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به قیمت‌های اعلام شده خودروها، مطرح کردند.
سوال از واعظی درباره توسعه اینترنت بدون پیوست فرهنگی
پیش از پایان جلسه علنی، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.
به گفته وی، سوال ملی مسعود میرکاظمی از علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی به علت بی‌انضباطی‌های مالی اخیر اعلام وصول شد.
این عضو هیئت رئیسه ادامه داد: سوال ملی سیدناصرموسوی لرگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره دلیل عدم اهتمام وزیر در تقدیم لایحه اصلاح قانون نظام بانکی اعلام وصول شد.
صادقی همچنین سوال ملی نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد و مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی را اعلام وصول کرد.
جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت ۸ صبح روز سه شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.