kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
گرت پورتر:

رهبر ایران امتیازات حیاتی ایران در مذاکرات هسته‌ای را اعلام کرد

گرت ‌‌پورتر در تحلیل سخنان رهبر انقلاب نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، امتیازات حیاتی ایران در مذاکرات هسته‌ای را اعلام کرد.


پایگاه آنتی‌وار در یادداشتی به قلم «گرت پورتر» تحت عنوان اظهارات رهبری ایران و آشکار شدن مواضع دو طرف، به بررسی و تحلیل درخواست‌های دو طرف ایران و گروه 5+1 در جریان مذاکرات هسته‌ای جاری پرداخته است.
آنتی‌وار در این یادداشت با توجه به سخنان رهبری در هفته گذشته مدعی شده است که رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود به بررسی کلی وضعیت پرونده هسته‌ای ایران، تشریح امتیازات حیاتی و اساسی برای کشور خود و بررسی مواضع گروه 5+1 و در رأس آن آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. رهبری ایران گفته است که ایران با مشی دیپلماتیک خاص خود پاسخ طرف مقابل را خواهد داد.
به گفته پورتر، رهبری ایران در اظهارات خود اعلام کرده است که گروه 5+1 خواستار کاهش توانمندی غنی‌سازی ایران در حد 500 تا 1000 سانتریفیوژ در سال است. این مقدار معادل 6/2 درصد از میزان 19000 سانتریفیوژی است که ایران هم اکنون در اختیار دارد. اگر چه وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده است که طرف غربی حاضر است با برخورداری ایران از 10000 سانتریفیوژ جهت غنی‌سازی اورانیوم در سال نیز موافقت کند، مشروط بر اینکه این میزان آخرین سطح توافق طرفین باشد و ایران برای همیشه توانمندی خود را در همین سطح حفظ کند.
در همین راستا می‌توان به سخنان «فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در چهاردهم ماه گذشته میلادی اشاره کرد. فابیوس در سخنانی مدعی شده بود که غرب خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به چند صد عدد می‌باشد.
«جان‌کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ماه آوریل مدعی شده بود که آمریکا خواهان کاهش قابل ملاحظه سطح توانمندی هسته‌ای ایران است، به گونه‌ای که گریز هسته‌ای یعنی مدت زمانی که ایران می‌تواند سطح غنی‌سازی خود را به 5/3 درصد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای برساند، طولانی شده و به بازه‌ای 6 تا 12 ماهه نیاز داشته باشد.
رهبر ایران در پاسخ به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی در سخنرانی خود صحبت از درخواست جدید ایران مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی پس از سال 2021 (تاریخ انقضای توافق ایران و روسیه برای تولید سوخت راکتور بوشهر) به اندازه دو برابر سوخت مورد نیاز این راکتور را به میان آورد. وی در ادامه میزان اورانیوم غنی‌سازی شده مورد نیاز سازمان انرژی اتمی ایران را 190000 سو اعلام کرد.
در بخش دیگری از سخنان راهبردی رهبری جمهوری اسلامی ایران، وی به نکته بسیار مهم دیگری توجه کرده است. وی در اظهارات خود گفته است که ایران ممکن است تا پنج سال آینده به چنین میزانی از اورانیوم غنی شده نیاز پیدا نکند. نکته ضمنی که می‌توان از این سخنان استخراج کرد این است که ایران حاضر است محدودیت مورد نظر طرف غربی را برای کاهش سطح غنی‌سازی خود بپذیرد، اما حاضر به پذیرش این محدودیت در درازمدت نمی‌باشد.
به گزارش فارس، پورتر در بخش دیگری از تحلیل خود نوشته است: رهبری ایران در سخنان خود اظهار داشت که آمریکا خواهان تثبیت تولید 10000 سو اورانیوم غنی شده در سال، به عنوان توانایی نهایی ایران در عرصه هسته‌ای است در صورتی که ایران بر افزایش توانمندی خود در آینده اصرار دارد.