kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

بورس کالا به وعده تامین مالی تولیدکنندگان عمل کرد

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: این بورس به وعده دولت در خصوص تامین مالی تولیدکنندگان عمل کرد.
حسین پناهیان دیروز در مراسم آغاز معاملات اوراق سلف استاندارد سنگ آهن با اشاره به نقش بورس کالای ایران در تامین مالی تولیدکنندگان گفت: از طریق معاملات اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه‌بندی، به عنوان ابزار مالی جدید پذیرش شده در بورس کالای ایران در یک دوره یکساله حدود 90 میلیارد تومان برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن ایران به شمار می‌رود، تامین مالی صورت می‌گیرد که با توجه به وعده‌های دولت به تولیدکنندگان در خصوص تامین مالی آنها، بورس کالا به وعده دولت در خصوص تامین مالی تولیدکنندگان عمل کرد.
وی در خصوص مزایای این ابزار مالی جدید گفت: امکان معامله مجدد بر روی کالا، در معاملات سلف استاندارد فراهم شده است که از حبس منابع مالی سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند. ضمن آنکه مانند معاملات قراردادهای آتی، امکان کشف قیمت روزانه نیز در سلف استاندارد متصور است. همچنین در معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه‌بندی، تعدد سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل نسبت به تسویه نقدی مبادرت کرده و از بازار خارج شوند.
مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به تضمین سود این اوراق گفت: در پایان دوره معاملاتی یکساله اوراق سلف استاندارد سنگ آهن که امروز به میزان 500 هزار تن به روش عرضه گسترده توسط شرکت تامین سرمایه امید به عنوان مشاور پذیرش و متعهد خرید در عرضه اولیه عرضه شد، حداقل سود 25/5 درصد و حداکثر سود 30 درصد تضمین شده و در طول دوره نیز نرخ بازده این اوراق 23 درصد به صورت روزشمار می‌باشد.
گفتنی است روز یکشنبه 500 هزار تن اوراق سلف استاندارد سنگ آهن دانه‌بندی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به قیمت پایه 166 هزار و 700 تومان در هر تن در بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال خریداران در همان ساعات آغازین معاملات 195 هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن دانه‌بندی شده منضم به اختیار خرید و فروش تبعی به عنوان ابزار مالی در شورای عالی بورس تصویب شده و معاف از مالیات می‌باشد.