kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
سخنگوی وزارت خارجه:

خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند پایان یابد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به کشتار مسلمانان در هند، گفت: ما با نگرانی اخباری که از هند به ما می‌رسد را دنبال می‌کنیم؛ امیدواریم خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند پایان یابد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی در زمینه ادعای وزیر خارجه آمریکا برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا و اینکه آمریکا از طریق سوئیس پیام ترامپ را ارسال کرده است؟ افزود: ما همواره به آمریکا شک داریم و داشته‌ایم. اگر آنها قصد خیر داشتند، دنبال کار تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم. ما می‌دانیم از زمانی که این اتفاق در ایران افتاد، آنها چقدر علیه ما تبلیغ و برای تضعیف روحیه مردم و جامعه اخبار را جعل کردند. موسوی تصریح کرد: ما به کمک آمریکایی‌ها شک داریم و در موارد قبلی هم دیدیم که به رغم ایجاد سر و صدا کاری نکردند. ما به این کمک‌های لفظی نیازی نداریم. وی اضافه کرد: در مورد بحث کانالی که سوئیس راه انداخت و مدتی پیش تعدادی دارو به ما ارسال کرد، دیدید که نگذاشتند منابع مالی ما به آن منتقل شود و دل آنها برای ملت ما نسوخته است. من تا کنون این پیام را ندیده ام و بعید می‌دانم ملت ایران به پیام ریاکارانه آمریکا قبل از اقدام عملی احتیاجی داشته باشد.
حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سوالی درباره توافق اخیر آمریکا با طالبان گفت: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیتی انکارناپذیر است اما آنچه ما بر آن تأکید داریم این است که تمام مسیرهایی که به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود، باید از طریق اجماع بین‌الافغانی اعم از گروه‌های مختلف سیاسی و احزاب و با حمایت دولت مستقر در افغانستان باشد.
موسوی افزود: ما به نیت آمریکا قطعاً شک داریم و اصل حضور آمریکایی‌ها در منطقه ما به ویژه افغانستان غیرقانونی بوده است و آنان حق ورود به منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه ما را نداشتند و اقدامی که الان کردند، بدعت است و آمریکایی‌ها باعث شده‌اند که جنگ، خونریزی و بی‌ثباتی در منطقه ما ادامه یابد.
گفت‌وگو با طالبان را ادامه می‌دهیم
وی بیان کرد: به قول دکتر ظریف آمریکایی‌ها برای آنکه شکست‌های خودشان را بزک کنند، رو به چنین اقداماتی آورده‌اند که ما این حرکت آنان را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان نمی‌دانیم و اقدامی می‌دانیم که بر اساس منافع نامشروع آمریکایی‌ها صورت گرفته است و راه‌حل آن را هم یک توافق همه‌گیر بین گروه‌های افغان می‌دانیم. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان طبق روال گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم.
خشونت علیه مسلمانان هند
موسوی در زمینه موضع ایران در قبال کشتار مسلمانان در هند، گفت: ما با نگرانی اخباری که از هند به ما می‌رسد را دنبال می‌کنیم و از آنچه رخ می‌دهد نگران هستیم. ما هندوستان را کشوری می‌دانیم که همه اقوام و مذاهب به صورت مسالمت‌آمیز با هم زندگی می‌کنند. وی افزود: امیدواریم خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند پایان یابد و با درایتی که از مقامات هندی سراغ داریم، این کشور محلی برای زندگی مسالمت‌آمیز اقوام خواهد شد.
رایزنی برای برگزاری نشست سران آستانه در تهران
سخنگوی وزارت خارجه در مورد برگزاری نشست سران روند آستانه در تهران، اضافه کرد: امیدواریم این نشست هرچه سریع‌تر در سطح سران برگزار شود و در حال اقدامات نهایی برای برگزاری آن در تهران هستیم.
موسوی افزود: ما اعتقاد داریم که تنها گزینه حل مشکل سوریه روند آستانه است و این روند می‌تواند به حل بحران کمک کند. به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بمباران مواضع مستشاری ایران در ادلب توسط ترکیه و احتمال درگیری ایران با ترکیه در ادلب گفت: ما نگرانی‌های خود را اعلام کردیم و راه‌حل وضعیت جاری در ادلب را آتش‌بس فوری اعلام و برگزاری نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه را خواستار شدیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر در روزهای نزدیک این نشست در قالب‌ها و سطوح مختلف برگزار شود. همچنان منتظر نهایی شدن نشست سران در تهران هستیم. رایزنی‌های بین سه کشور ادامه دارد و تماس‌هایی بین مقامات سه کشور ضامن روند آستانه ادامه دارد و امیدواریم نتیجه داده و امیدواریم به وضعیت در آن منطقه خاتمه داده و از خونریزی در منطقه جلوگیری شود.