«منفعت مالی» پشت پرده آموزش زبان انگلیسی در مهدکودک و پیش دبستانیها
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سوءبرداشتها و سوءتفاهمهایی در آموزش زبان داریم، اظهار داشت: برخی ناشران و موسسات به جامعه القاء میکنند که اگر فرزندت را از پیش دبستانی به کلاس زبان نفرستی به او آسیب زدهای.
رضا خیرآبادی به ایسنا، گفت: سوءبرداشتها و سوءتفاهمهایی در آموزش زبان داریم، به عنوان مثال گاهی به صورت افراطی مطرح میشود که آموزش زبان هر چه از سن پایینتری شروع شود بهتر و موثرتر است.
خیرآبادی ادامه داد: به نظر میرسد در جامعه ما علاوه بر طیفی از کارشناسان دلسوز و والدین علاقهمند و نگران، گروهی هم وجود دارند که به دنبال تأمین منافع مالی خود از این رهگذر هستند و به دنبال القای این موضوع هستند که اگر آموزش زبان انگلیسی از سنین آغازین کودکی شروع نشود دیگر اثربخش نخواهد بود.
وی درباره سن طلایی آموزش نیز گفت: برای سن طلایی نیز نیازمند مرور نظریههای جهانی هستیم. آیا سن طلایی ۱۰ تا ۱۲ سالگی است یا سه ماهگی تا هشت سالگی؟ خود این نظریه از پایه دچار چالشهای عمیق بوده و بسیار مورد نقد قرار گرفته است. در عین حال همین نظریه تاکید میکند که فراگیری زبان دوم باید زمانی آغاز شود که زبان مادری تثبیت شده باشد.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: این نظریه اشتباه که بد به جامعه منتقل شده باعث شده است خانوادهها حتی با وجود فشار اقتصادی و وضع نامطلوب مالی، نگران فرزندشان باشند و آنها را از شش، هفت سالگی به کلاس بفرستند در حالی که در کل ترم چند واژه بیشتر یاد نمیگیرد. مبلغ قابل توجهی هزینه میکنند برای یادگرفتن چند واژه! خب اگر این کودک به جای شش سالگی، ۱۰ سالگی شروع کند به جای سه کلمه، ۵۰ کلمه در طول یک ترم میآموزد.
منفعت میلیاردی برخی ناشران و موسسات
خیرآبادی با اشاره به اینکه برخی ناشران و موسسات منفعت میلیاردی از این محل میبرند و به جامعه القا میکنند که اگر فرزندت را از پیش دبستانی به کلاس زبان نفرستی فرصت مهمی را از او گرفتهای و به او آسیب زدهای اظهار داشت: متاسفانه در جامعه مهدکودکها و پیشدبستانیهای سه زبانه را تبلیغ میکنند. مگر در مهد کودک سه زبانه چه میکنند جز اینکه چند کلمه خارجی به کودک یاد میدهند؟ آیا این میزان هزینه و حتی فشار آموزشی به کودکان در سنین پایین ضروری است؟ آیا نمیتوان این هزینه را صرف رشد جسمی و روحی کودک کرد و او را برای زندگی سالم و شاد در آینده تربیت کرد؟
وی با اشاره به دو کلیدواژه «انحصاری نبودن آموزش زبان» و «سبک زندگی» در فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون آموزش زبانهای خارجی گفت: هیچ کشوری در دنیا منابع عمومی و بودجه خود را صرف نمیکند تا فرزندان خودش را با استانداردهای کشوری دیگر تربیت کند و آنچه در آموزش عمومی مد نظر آموزش و پرورش است صرف دقیق بودجه به نفع رسیدن به اهداف ملی است و در این راه دانستن زبانهای خارجی به ویژه زبان انگلیسی هم اهمیت مییابد تا بتواند در خدمت رشد و پیشرفت کشور قرار گیرد نه اینکه محملی برای آموزش فرهنگ و سبک زندگی مغایر با هویت ملی و اسلامی باشد.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: هیچ کسی عنادی با یادگیری زبان خارجی ندارد، منتها بحث سر هزینه و فایدهها و سودمندیهاست و اینکه آموزش زبان خارجی نباید به تضعیف زبان فارسی و یا هویت ملی منجر شود. انگیزه و کیفیت مسئله بزرگتری است و هر کشوری متناسب با اقتضائات خودش سن شروع زبان را تعیین میکند و نسخه کشور دیگر را نمیتوان برای کشور دیگری پیچید.