واکنش رئیس سازمان برنامهریزی آموزشی به حذف برخی مباحث از کتاب ریاضی:
بچهها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی گفت: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دورههای گذشته اتفاق افتاده است.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علی ذوعلم در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در کتب درسی بدون اطلاع مولف، گفت: سازمان پژوهش برای اعمال تغییرات در کتب درسی، مولف را در جریان گذاشته و به اطلاع وی میرساند اما در مجموع مولف، تنها مسئول کتاب درسی نیست و به ما در تدوین کتب هم کمک میکند.
ذوعلم با اشاره به تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش افزود: معاونت طراحی و تولید موظف شده است سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفهای با لحاظ نیازهای جدید بازار کار را برعهده گیرد.
وی با بیان اینکه سازمان دائما تأکید میکند که دانشآموزان با مطالعه کتب غیردرسی مأنوس باشند، گفت: در تلاشیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کنیم که در دروسی چون مطالعات اجتماعی و فارسی امکانپذیر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی بهویژه در فارسی اظهار داشت: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دورههای گذشته اتفاق افتاده است و در دوره مدیریت بنده نبوده است. هرچند کارشناسان اقدام به این کار کردهاند و ما اگر به این نتیجه برسیم نگاه غیرمنصفانه در جریان این اقدامات رخ داده آن را اصلاح خواهیم کرد.
ذوعلم درباره پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس افزود: پیشنهاد ما بعد از مطالعات و درخواستهای رسیده این بوده که سبد انتخاب دانشآموزان را در زبانهای خارجی توسعه دهیم که بخش نیمه تجویزی است نه الزامی. اکنون 6 زبان در این سبد هست که دو زبان بینالمللی در آن موجود نبود و اکنون پیشنهاد ما به شورای عالی آموزش و پرورش اضافه شدن زبان عربی و چینی به این سبد است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاداتی مبنی بر حذف انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: بچهها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه؛ بعضا انتقادها به ما این است چرا دانشآموزان باید همه چیز را در مدرسه بخوانند؟ آنها باید برای زندگی آماده شوند و بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: حذف برخی مباحث از کتاب ریاضی درست بوده و چه بسا نیاز به حذفیات بیشتری داشته باشیم. باید از دانشآموزان پرسید که آیا به همه آموزشها نیاز دارند یا خیر؟