kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
چین

کرونا و آنفلوآنزا دست در دست هم

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان به بیش از ۱۷ هزار تن رسیده و این ویروس جهش‌یافته در زمانی کمتر از یک ماه، جان دست‌کم ۳۶۱ تن را گرفته است.




به گزارش یورونیوز، سارس که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی شیوع پیدا کرد، باعث آلوده شدن ۸ هزار نفر شد و حدود ۸۰۰ نفر را کشت.  از ۳۶۱ قربانی ویروس کرونا ۳۶۰ تن در سرزمین اصلی چین جان باخته‌اند و یک نفر نیز در کشور فیلیپین. قربانی این ویروس در فیلیپین مردی ۴۴ ساله و ساکن شهر ووهان چین بوده است که ۲۱ ژانویه به همراه زنی ۳۸ ساله وارد فیلیپین شده و درنهایت نیز به گفته مقامات فیلیپینی، روز یکشنبه در اثر «ذات‌الریه شدید» جان‌باخته است.
 از دست‌کم ۱۷ هزار مبتلای به این ویروس، اطلاعات ۱۷۱ بیمار در خارج از مرزهای چین و در ۲۴ کشور و منطقه مختلف از جمله استرالیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، ژاپن، روسیه، اسپانیا، تایلند و ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده‌ است.
فراگیری این بیماری باعث شده است بر شمار کشورهایی که محدودیت‌های مسافرتی بین‌المللی بیشتری وضع می‌کنند، افزوده شود.
کره‌جنوبی، اندونزی و نیوزیلند، ویتنام و فیلیپین از جمله آخرین کشورهایی هستند که برای سفر از چین به خاک کشورهایشان محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را وضع کرده‌اند.گفتنی است، فراگیری این ویروس بر بازارهای مالی چین نیز سایه انداخته است. بازارهای سهام چین روز دوشنبه، در اولین روز معاملات پس از تعطیلات سال جدید چینی، سقوطی کم‌سابقه را تجربه کرد که حاکی از نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از وضعیت گسترش کرونا در سراسر این کشور بود.
بانک مرکزی چین ضمن اعلام وعده‌هایی مبنی بر پشتیبانی پولی و اعتباری از شرکت‌هایی که در پی گسترش ویروس کرونا آسیب ‌دیده‌اند، اعلام کرد که مبلغ 1/2‌ تریلیون یوان (173/81 میلیارد دلار) نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد. برخی شرکت‌های بین‌المللی نیز فعالیت‌هایشان را در چین محدود کرده‌اند. از طرفی همزمان با گسترش کرونا در چین، موج جدید آنفلوآنزای پرندگان نیز به سرعت در این کشور در حال گسترش است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما  به نقل از روزنامه چینی «ساوت چاینا مورنینگ» اعلام کرد، چهار هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه مرغ در یکی از مرغداری‌های منطقه «شوانگ جینگ» ایالت هونان در پی ابتلا به این بیماری، معدوم شدند. این روزنامه همچنین نوشت: وزارت کشاورزی و امور روستایی چین ۱۷ هزار و ۸۲۸ قطعه از دیگر پرندگان را در همین مرغداری به علت ‌ترس از انتشار آنفلوآنزای مرغی معدوم کرد.