کد خبر: ۱۸۱۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
جدیدترین خسارت برجام

پرواز ایرباس برجامی به اروپا ممنوع شد

آژانس ایمنی پرواز اروپا پروازهای ایرباس ۳۲۰ ایران ایر را که در دوران پسابرجام وارد ناوگان شده بود به بهانه نداشتن سیستم navigation ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آنکه در سال ۹۴ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست در دوره پسابرجام قرارداد خرید دویست فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ATR را به امضا برساند، با خروج دولت ترامپ از برجام، این قراردادها کنسل شد و در سال ۹۴ صرفاً سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ATR وارد ناوگان ایران‌ایر شد.
این ایرباس‌ها شامل دو فروند ایرباس ۳۳۱ و یک فروند ایرباس پهن‌پیکر ۳۳۰ است که مدل ۳۳۰ به بهانه نداشتن سیستم navigation (سامانه نرم افزاری هواپیما) اجازه پرواز به فرودگاه‌های اروپایی از سوی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را ندارد.
در همین رابطه یک منبع آگاه گفت: هواپیماهای «نو»ی هما تاییدیه ایمنی پرواز از اروپا را دارند و بر اساس قوانین این قاره هر سه سال یکبار می‌بایست این تاییدیه بازبینی شود تا سیستم navigation به روز‌رسانی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم سیستم نرم‌افزاری هواپیماهای برجامی به‌روزرسانی نشده و اجازه پرواز به خارج از کشور را ندارند و احتمال دارد حتی در فرودگاه‌های کشورهای همسایه نیز به دلیل نداشتن تاییدیه‌های ایمنی پرواز، توقیف شوند.
این منبع آگاه یادآور شد: لذا با توجه به اینکه هواپیماهای پهن‌پیکر صرفه پرواز کوتاه برد ندارند با این حال صرفاً در فرودگاه‌های داخلی عملیاتی می‌شوند.
همچنین در این زمینه، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با رد ادعای ممنوعیت پروازهای بین‌المللی هواپیماهای برجامی ایران ایر گفت: بهانه اروپایی‌ها برای ممانعت از پروازهای ایرباس ۳۳۰ به دلیل نداشتن سیستم navigation  است که شرکت هما در حال تهیه نرم‌افزار مربوطه برای به روز‌رسانی این سیستم است.
وی افزود: استفاده از این هواپیما در پروازهای داخلی به صرفه نیست و صرفاً در پروازهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر مقاصد پاکستان، هند، جنوب خلیج فارس، مالزی و تایلند نیز پرواز دارد و ممانعتی از این نظر نیست.
به گفته اسعدی سامانی، پروازهای خانواده ایرباس ۳۳۰ صرفاً محدودیت پرواز به اروپا دارند که پس از به روزرسانی سیستم navigation این پروازها انجام خواهد شد.
گفتنی است دولت تدبیر و امید و با هیاهوی فراوان، از سال 92 تا 94 کشور را معطل امضای مذاکره با گروه 5+1 کرد به طوری که هر روز از خسارت‌های عدم امضای برجام و دستاوردهای خیالی آن می‌گفت. اما حالا برجام به قراردادی بی‌خاصیت تبدیل شده که حتی قادر نیست از دستاوردهای بسیار اندک خود نیز حمایت کند. با این حال دولت تدبیر و امید هنوز چشم به خارج دارد و هرازگاهی که فرصت به دست می‌آورد، برای مذاکره دوباره با کسانی که بارها از پشت به ایران خنجر زده‌اند، اعلام آمادگی می‌کند.