kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
بازتاب گسترده یک تظاهرات تاریخی

خروش میلیونی عراقی‌ها آمریکا را به دام انداخت یانکی‌ها باید از منطقه بروند

تظاهرات چند میلیونی عراقی‌ها در پایتخت و شهرهای جنوبی این کشور، راه را بر آمریکایی‌ها و کشورهای عضو ناتو بست و آنها در حال حاضر، چاره‌ای جز این ندارند که یا نیروهای خود را از عراق و کل منطقه خارج کنند و یا باید ضربات مهلک را از جانب نیروهای مقاومت و کشورهای منطقه بپذیرند.

خروش میلیونی مردم عراق‌، که از آن به عنوان یک اتفاق بی‌سابقه در دهه‌های گذشته یاد می‌شود، این کشور و منطقه را زیر پای نظامیان آمریکایی به لرزه در آورد و بهانه را از یانکی‌ها برای ماندن‌، گرفت.
اما در حال حاضر و پس از این حماسه بزرگ، که در تاریخ عراق ثبت خواهد شد، مردم و گروه‌های عراقی، در مورد خروج آمریکا، لحظه شماری و بی‌تابی می‌کنند و می‌خواهند ببینند که آمریکا آیا می‌خواهد عراق و منطقه را ترک بکند و یا اینکه می‌خواهد بماند و با یک ملت خشمگین و بی‌قرار‌، دست به‌گریبان شود.
حزب‌الله عراق
از جمله گروه‌هایی که در عراق بی‌صبری می‌کند و هر چه سریع‌تر می‌خواهد بداند آمریکا بالاخره عراق را ترک می‌کند یا نه،«گردان‌های حزب‌الله» عراق است؛ این گروه عضو حشدالشعبی، طی بیانیه‌ای، تظاهرات چند میلیونی ضد‌اشغالگری روز جمعه را پیامی آشکار به آمریکا دانست و این کشور خواست که نیروهای خود را از عراق خارج کند. در بیانیه مذکور از آمریکایی‌هایی که عاقلانه‌تر فکر می‌کنند، نیز خواسته شد بر سران احمق کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق فشار وارد کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه حزب‌الله عراق آمده است: « ملت عزیز و شریف عراق دومین انقلاب بیستم (انقلاب ۱۹۲۰ عراق، که با تظاهرات گسترده مردم علیه‌اشغالگری نیروهای انگلیسی آغاز شد) را با عزم و پافشاری تا اخراج نیروهای آمریکایی نه فقط از عراق، بلکه از همه منطقه غرب آسیا ادامه خواهند داد».
شیران مقاومت منتظر انتقام
«نصر الشمری» سخنگوی جنبش نجباء عراق، با‌اشاره به تظاهرات میلیونی ملت عراق تصریح کرد: آمریکا و مزدورانش باید بفهمند که در پس این فریادها، هزاران شیرمرد ایستاده‌اند که چیزی از آنها(نظامیان آمریکایی) باقی نخواهند گذاشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی نجباء تصریح کرد: این جمعیت میلیونی یک صدا شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند و با فریادی رسا، خواستار اخراج نیروهای‌اشغالگر شدند.
الشمری در بخش دیگری از پیام خود، سیلی موشکی جمهوری اسلامی به آمریکا را پاسخی محکم به ترور بزدلانه دو فرمانده شهید مقاومت توصیف کرد و افزود: امروز همه منطقه تحت‌ تأثیر شهادت درخشان حاج ‌قاسم و همراهان سعادتمند اوست. سیل خروشان مردمی که عاشقانه آنان را تشییع کرده‌اند، تا خروج کامل آمریکا از منطقه، آرام نخواهد شد و به برکت این خون‌های پاک، پیروزی بزرگ در دسترس است.
گزینه نظامی
«محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو «ائتلاف فتح»، دیروز گفت: در صورتی که آمریکا به تصمیم اخیر پارلمان احترام نگذارد، مردم عراق حق پاسخگویی نظامی علیه نیروهای آمریکایی را خواهند داشت.
کریم گفت: پارلمان و دولت هم اکنون فعالیت‌های دیپماتیک فشرده‌ای را برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشور و عدم ورود به درگیری مسلحانه را در دستور کار خود قرار‌داده‌اند.
وی افزود: واشنگتن هیچ بهانه‌ای برای نگه داشتن نیروهایش در عراق ندارد.
مقتدا صدر
«مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» عراق، ضمن تشکر از مردمی که به فراخوان او برای این تظاهرات، لبیک گفتند، از کارشکنان در تشکیل دولت عراق، اعلام برائت کرد.
در پی گلایه مقتدا صدر از تظاهر‌کنندگان که به او «شک کردند»، دیروز میدان‌های تحصن در سراسر عراق، خلوت شد و بسیاری از طرفداران جریان صدر، داوطلبانه چادر‌های اعتراض خود را جمع کردند.
مردم شماری از شهر‌های عراق از اول اکتبر (۹ مهر) گذشته در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و نبود خدمات دولتی، دست به تظاهرات زدند.
نماینده ائتلاف سائرون
«غایب العمیری» نماینده پارلمان و عضو« ائتلاف سائرون» نیز گفت: مقتدا صدر در پست توئیتری خود، سه پیام داشت؛ مهم‌ترین آنها، تشکر و قدردانی از همه عراقی‌های مخالف حضور نیرو‌های خارجی در خاک عراق و در راس آنها آمریکا بود. پیام دوم، گلایه از تظاهر‌کنندگان حاضر در میدان «التحریر» و سایر میدان‌های تحصن در استان‌های عراق بود که نسبت به تظاهرات ضدآمریکایی و فراخوان مقتدا برای شرکت در این تظاهرات میلیونی، تردید کرده بودند.
 پیام سوم، هشدار شدید اللحن به مقامات سیاسی و دعوت از آنها برای تشکیل دولت مستقل بود. در غیر این صورت، وی از آنها نیز اعلام برائت خواهد کرد.
خط خبری هماهنگ غربی‌ها
رسانه‌های اصلی غربی که با حضور انبوه جمعیت در خیابان‌های بغداد، هر چند غافلگیر شده بودند، ولی قافیه را نباختند و سعی کردند به طور هماهنگ و با اتخاذ رویکرد خبری خاص، این حماسه بزرگ و خروش عظیم را خفیف جلوه بدهند و از عظمت و ارزش آن، بکاهند.
در همین چارچوب، رسانه‌های اروپایی و آمریکایی و اذناب آنها در منطقه تلاش کردند دو سیاست را در پیش بگیرند: اول، کوچک نشان دادن‌اندازه و شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات، و دوم، القاء این نکته که شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه، همه از طرفداران مقتدا صدر بودند.
خط خبری نخست را شبکه دولتی «بی بی‌سی» انگلیس این طور پی گرفت که تعداد مجموع کسانی که در بغداد به خیابان‌ها آمده‌اند، به 10 هزار تن هم نمی‌رسید! البته، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» برای اینکه از لحاظ حرفه ای، مورد پرسش قرار نگیرد، شمار کسانی که روز جمعه در بغداد تظاهرات کردند را بین 200 تا 250 هزار نفر گزارش کرد. این در حالی است که منابع عراقی این تعداد را بیش از دو و نیم میلیون تن گزارش کرده
بودند.
این رسانه‌ها به همراه همه رسانه‌های وابسته به آمریکا، خط خبری دوم را نیز پی گرفته و مدعی شده‌اند که همه کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، به‌اشاره مقتدا صدر، دست به چنین کار زده‌اند و این، قدرت مقتدا را در عرصه سیاسی عراق نشان می‌دهد. «میدل ایست آی» دیروز با پیگیری همین رویکرد، حتی به شمار کرسی‌های ائتلاف «سائرون» وابسته به مقتدا صدر در پارلمان(54 کرسی) هم‌اشاره کرد.
به اعتقاد کارشناسان، هدف اولیه آمریکا و رسانه‌های همسو‌، تمرکز مقتدا صدر‌، انحراف افکارعمومی از اصل ماجرا، یعنی اخراج آمریکا از عراق است. آمریکا علاوه‌بر آن، اهداف شیطانی دیگری نیز دارد، که مهم‌ترین آنها، ایجاد دو دستگی و درگیری میان گروه‌های شیعی است.
فراموش نباید که خون سرداران مقاومت، باعث ایجاد وحدت در عراق شده و این اتفاق برای آمریکا، به یک کابوس واقعی است.