kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس:

اقشار متوسط و پایین با سیاست‌های دولت خانه‌دار نمی‌شوند

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: قشر متوسط و رو به پایین جامعه با تسهیلات بانکی کنونی و برنامه‌های موجود دولت و وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانند خانه‌دار شوند.




محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با‌ اشاره به برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش وام خرید مسکن و تحریک تقاضا در بازار مسکن،‌ اظهار داشت:‌ در حال حاضر در بازار مسکن تقاضای بالایی داریم اما شرایط برای ورود این تقاضاها به بازار وجود ندارد. وی با بیان این‌که هم‌اکنون حدود چهار میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم، افزود: سطح خدمات ارائه شده در بازار مسکن با جامعه هدف تناسب ندارد، در این شرایط باید تقاضا را به گونه‌ای تحریک کنیم که بتوانند وارد بازار مسکن شوند.
رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس ادامه داد:‌ به عبارت دیگر، تسهیلات بانکی باید متناسب با توان درآمدی جامعه هدف باشد، در این صورت می‌توانیم شاهد ورود موثر تقاضا به بازار مسکن باشیم. در حال حاضر بهترین راهکار این است که تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت شده و در مدت طولانی‌تر بازپرداخت شود.
رضایی کوچی با‌ اشاره به این‌که قشر متوسط به بالای جامعه مشکلی برای تامین مسکن ندارند بیان کرد: جامعه هدف تسهیلات بانکی باید دهک‌های پایین و افرادی باشند که به‌دنبال واحدهای 100 متری هستند. قشر متوسط و رو به پایین جامعه با تسهیلات بانکی کنونی و برنامه‌های موجود دولت و وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانند خانه دار شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، معاملات مسکن در مرداد و شهریور، کمتر از فروردین (به عنوان ماه نیمه تعطیل معاملات مسکن) در شهر تهران بود اما این روند از مهر ماه تغییر کرد و تعداد معاملات در پاییز، بالا رفت اما سؤال این است که متقاضیان مسکن که طی دو سال گذشته قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته آیا می‌توانند اقدام به خرید کنند؟
در چنین شرایطی سهل‌الوصول بودن بالا رفتن قدرت خرید مسکن را باید دریافت تسهیلات مسکن دانست. اما تسهیلاتی که هم‌اکنون پرداخت می‌شود یا کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد و یا اینکه اقساط آن به قدری بالاست که هر متقاضی توان بازپرداخت اقساط را به دلیل بالا بودن نرخ سود را ندارد.
قدرت خرید مسکن از محل تسهیلات به قدری کاهش دارد که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با ‌اشاره به افزایش فاصله بین استطاعت خانوار و قیمت مسکن، اعلام کرد که سهم وام‌های مسکن در توانمندسازی مالی خانوار به‌ خصوص در کلان‌شهرها به‌ شدت کاهش یافته است.
در این باره، محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم خبر داده و گفته است که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد آن را به بانک مرکزی ارائه کرده است، در حالی که همواره مسئولان ارشد بانک مسکن و شخص وزیر راه و شهرسازی آنرا رد کرده‌اند.
اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید کرده است که موافق افزایش وام مسکن نیست و آنرا تورم‌زا می‌داند، علاوه‌بر وزیر راه و شهرسازی مدیران بانک مسکن نیز بارها اعلام کرده‌اند که افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز یکم در حال حاضر مقدور نیست.
در این باره، حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه بالا بردن تسهیلات خرید مسکن موجب رشد قیمت‌ها خواهد شد گفت: «دولت باید برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن طرح خود را که همان تسهیل کردن ساخت و ساز است هر چه سریع‌تر اجرایی کند.»