kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
عضو هیئت ‌مدیره انجمن فولاد:

تحریم‌های جدید آمریکا تاثیری بر تولید فولاد ندارد

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت فولاد گفت: تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه صنعت فولاد کشور بیشتر جنبه روانی دارد و تأثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان این بخش نخواهد گذاشت.





به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از روز ۲۰ دی ۹۸ دولت آمریکا به بهانه حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در کشور عراق، ۱۷ شرکت مرتبط با صنایع فولادی و آهن ایران و هشت نفر از مقام‌های ایرانی را تحریم کرد تا نشان دهد برای آسیب‌زدن مردم ایران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند!
استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا در این باره گفته است: «ما همچنین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلزات در ایران را مشمول تحریم می‌کنیم و بر بخش‌های جدید از اقتصاد ایران از جمله ساخت و ساز، صنعت و معدن تحریم اعمال می‌کنیم.» مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم گفت تحریم‌های جدید قلب دستگاه امنیتی ایران را هدف گرفته است.
این در حالی است که مدت‌ها پیش شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود، اما در دل فشار‌های دشمنان، تولید و صادرات این شرکت رشد کرد. شاید رشد تولید این واحد‌های فولادی و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای گسترش تولید فولاد کشور برای غربی‌ها دردناک‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد.
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه صنعت فولاد کشور بیشتر جنبه روانی دارد و تأثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان این بخش نخواهد گذاشت، گفت: سال گذشته فولاد مبارکه اصفهان جزو تحریم‌ها بود، اما مبارکه کار صادرات را از طریق واسطه‌‌های خاص خودش ادامه داد.
وی افزود: اکنون کار شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند ممکن است کمی دچار اختلال شود، اما کاملا تحت تأثیر نخواهد بود که تنها ممکن است درصد جزئی هزینه‌ها افزایش یابد. همچنین خریدار ممکن در این بین چانه‌زنی‌هایی انجام دهد.
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: مشکل اساسی ما تحریم نیست بلکه مشکل اصلی سوء مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است چرا که بخشنامه‌های زیادی صادر می‌شود و صادراتمان را به شدت محدود کرده‌اند که به عنوان حمایت از مصرف داخلی این بخشنامه‌ها صادر می‌شود.
شهرستانی اضافه کرد: در صورتی که در عمل این کار ‌اشتباه است که دود آن در چشم خود وزارت صمت می‌رود از این رو باید سیاست در این حوزه تغییر کند که فقط حمایت بر روی صادرات باشد. اکنون به دلیل آنکه رکودی در داخل بوجود آمده و مصرف فولاد کاهش پیدا کرده است از این رو تولید این صنعت به مشکلاتی برخورده است.
به گفته وی، دخالت در قیمت گذاری به همراه ممنوعیت‌های صادراتی شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان فولاد سخت کرده است. با سیاست‌ها کنونی متأسفانه تنها رانت بوجود آمده و باعث شده قیمت‌ها به صورت تصاعدی رشد کند.
در این باره، خداداد غریب‌پور، رئیس ‌هیئت عامل ایمیدرو نیز درباره تاثیرات تحریم‌های جدید آمریکا بر شرکت‌های فولادی، بیان کرد: موضوع تحریم موضوع جدیدی نیست و ما بار‌ها و به کرات تحریم شده‌ایم و هر بار راهکاری برای مقابله با آن پیدا کرده‌ایم. برای تحریم‌های جدید هم ساز و کار‌های جدید خواهیم داشت.