kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

مورالس به‌دنبال مسلح کردن مردم!

رئیس‌جمهور مستعفی و در تبعید بولیوی صدای پخش شده‌اش از رادیوی سراسری این کشور که در آن برای تشکیل گروه‌های مسلح مردمی فراخوان می‌دهد را تأیید و از آن دفاع کرد.

 
سرویس خارجی-

از چند ماه پیش تاکنون بولیوی صحنه تحولات تند و خشونت‌باری بوده است. انتخاباتی انجام شد که نتایجش مورد اعتراض گروهی از مردم قرار گرفت و شورشی شکل گرفت، آمریکا طبق معمول وارد معرکه شد و کار تا جایی پیش رفت که ارتش، پیروز انتخابات را تهدید کرد تا استعفا بدهد، رئیس‌جمهور منتخب هم تن به این خواسته‌ها داد و استعفا کرد و از کشور رفت.  
«اوو مورالس»، رئیس‌جمهوری مستعفی و قربانی کودتای بولیوی حالا در آرژانتین مستقر است. او یکشنبه شب با «رویترز» گفت‌وگو و تأیید کرد که صدای ضبط شده که در رادیوی سراسری بولیوی پخش شده، صدای اوست که در آن خواستار تشکیل نیروهای مسلح شبه نظامی همانند آنچه در ونزوئلا وجود دارد، شده است.
او همچنین گفت: «مردم حق دارند از خودشان دفاع کنند، اگر که دولت جدید به آنها حمله کند. منظور من این نیست که این گروه‌ها به سلاح مجهز شوند بلکه منظورم گروه‌های دفاع شهروندی است که همیشه وجود داشته‌اند... اگر گروه‌های مسلح در بولیوی به سوی مردم تیراندازی کنند و مردم را از پای دربیاورند، مردم حق دارند از امنیت خود دفاع کنند. در برخی جاها، این گروه‌ها را شبه نظامی می‌نامند و در دیگر موارد آنها را سندیکای امنیت یا اتحادیه پلیس و در برخی جاها هم محافظ عمومی. این مسئله جدیدی نیست».
«مورالس» درباره انتشار مکالمه‌اش هم اینطور موضع گرفت: «اگر به بولیوی برگردم یا کسی دیگر به آن‌جا برگردد، ما باید نیروهای مسلح مردمی شبیه به آنچه در ونزوئلا است، داشته باشیم. [مردم] به ما خیلی اعتماد داشتند. اما ما «طرح ب» نداشتیم [و در نتیجه از کودتا شکست خوردیم]».
با توجه به اینکه «مورالس» در میان مردم بولیوی، به ویژه بومیان این کشور، طرفداران زیادی دارد، این فراخوان ممکن است منجر به یک جنگ داخلی میان طرفداران «مورالس» و نیروهای حامیِ دولتِ موقتِ کودتا شود. گفتنی است در همان درگیری‌های اولیه پس از انتخابات بیش از 20 تن کشته شدند.