kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸

خطر نابودی کامل برخی گونه‌های حیوانی در استرالیا

کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیستی نسبت به تبعات و خسارت‌های ادامه آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا و از بین رفتن کامل برخی از گونه‌های جانوری در نواحی سوخته در آتش هشدار دادند.



به گزارش ایسنا، با افزایش دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد در ایالت‌های استرالیا، مهار آتش‌سوزی‌هایی که از دو ماه پیش در این کشور آغاز شد از کنترل خارج شده‌ است.
از زمان شروع آتش سوزی تا کنون دست‌کم ۲۴نفر کشته شده  و هزاران ملک مسکونی از بین رفته است.
به گفته کارشناسان، این احتمال وجود دارد که جمعیت کیسه‌داران کوچک موسوم به ریز موش‌ها و همچنین طوطی‌کاکلی سیاه براق در آتش‌سوزی‌های اخیر از بین رفته باشد.هرچند بوم‌شناسان امیدوارند بتوانند تعدادی از این جانوران را پیدا کرده و پیش از آنکه به طور کامل از بین بروند، نجات دهند.
به گفته کارشناسان، حیوانات بزرگ مانند کانگوروها والبته بسیاری از پرندگان قادر به فرار کردن و دور شدن از آتش هستند اما گونه‌های جانوری با تحرک کمتر و گونه‌های کوچک‌تر که به جنگل وابستگی بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر هستند هرچند بوم‌شناسان امیدوارند بتوانند تعدادی از این جانوران را پیدا کرده و پیش از آنکه به طور کامل از بین بروند، نجات دهند.  
کارشناسان تاکید کردند: این گونه جانوری بسیار ریز جثه‌تر از آن است که قادر باشد خود را از میان آتش نجات دهد و ممکن است تمامی ۳۰۰ ریزموش‌ در جزیره کانگورو از بین رفته باشند.
تاکنون شش میلیون هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا که معادل دو برابر مساحت کل کشور بلژیک است، طعمه حریق شده است. با این حال کارشناسان می‌گویند با توجه به پیشروی جبهه‌های آتش، احتمال دارد ابعاد فاجعه از این هم گسترده‌تر شود.