kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
یک کارشناس:

خودروسازان به‌جای تکیه به توان داخلی هنوز منتظر قرارداد با خارجی‌ها هستند!

یک کارشناش صنعت خودرو گفت: راهکار اصلی برون رفت صنعت خودرو از مشکلات فعلی، داخلی‌سازی است (اما) خودروساز هنوز تصور می‌کند تحریم‌ها لغو خواهد شد تا با شرکای خارجی خود همکاری کند!




نیمه دی ماه 97 بود که خودروسازان بعد از چانه‌زنی‌های بسیار در نهایت مجوز افزایش قیمت را براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار دریافت کردند. علاوه‌ بر این قرار شد خودروها در حاشیه بازار عرضه شود تا به تدریج قیمت بازار کاهش و به تعادل برسد.
اما عمر این مصوبه بسیار کوتاه بود زیرا با کاهش تولید اجرای این مصوبه  عملاً امکان‌پذیر نبود و در نهایت با توافقی میان وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز براساس یک فرمول پیچیده که هیچ وقت رسانه‌ای نشد، قیمت خودرو تعیین و براساس آن محصولات در طرح‌های پیش فروش عرضه شد.
به صورت کلی هدف از پیش فروش خودرو رفع عطش مردم برای خرید خودرو و کنترل بازار بوده است اما متأسفانه در طول یک سال اخیر که دو شرکت بزرگ خودروساز، به طور هفتگی طرح‌های پیش فروش نقدی و اعتباری را اعلام می‌کردند، نه قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد و نه عطش مردم برای خرید خودرو مدیریت و حتی رفع شد.
در این باره، محمد ابراهیمی نژاد، کارشناس صنعت خودرو گفت: اعلام پیش‌فروش‌های متعدد توسط شرکت‌های خودروساز فقط می‌تواند جوی روانی داشته و تاثیرات کمی برای ساماندهی بازار داشته باشد، بد قولی شرکت‌ها در تحویل محصولات به همراه کاهش عرضه به بازار همین جو روانی را نیز تحت تاثیر قرار داده و مردم استقبالی نسبت به این موضوع ندارند.
وی افزود: این پیش‌فروش‌ها فقط به صورت صوری برای مدیریت بازار اعلام می‌شود، در حالی که هدف تامین نقدینگی برای شرکت‌های خودروساز است. راهکار اصلی برون رفت صنعت خودرو از مشکلات فعلی، داخلی‌سازی است، خودروساز فکر می‌کند که ما توانایی ساخت داخلی را نداریم.
این استاد مکانیک با اعلام اینکه هم‌اکنون هزینه تمام شده برای شرکت‌های خودروساز بسیار زیاد بوده و باید این موضوع اصلاح شود، اظهار داشت: هنوز عرضه خودرو نسبت به تقاضا کم است و همین موضوع عاملی می‌شود تا شکاف قیمتی بازار و کارخانه افزایش پیدا کرده و بستری برای حضور رانت و دلال‌بازی باشد.
ابراهیمی‌نژاد با بیان اینکه در این شرایط مصرف‌کننده نهایی امکان خرید نخواهد داشت گفت: ما متاسفانه فکر و اندیشه بهینه در صنعت خودرو نداریم. همین موضوعات عاملی شده تا فقط به واردات صرف ماشین‌آلات توجه کرده و دربخش توسعه فناوری و ارائه محصولات جدید اقدام چشم‌گیری صورت نگیرد.
وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته نمایشگاه‌های توانمندی تولید داخلی در صنعت قطعه برگزار شد و من در آن حضور داشتم. به جرات می‌توانم بگویم از طرف خودروساز اراده‌ای برای داخلی‌سازی وجود نداشت. هنوز خودروساز تصور می‌کند تحریم‌ها لغو خواهد شد تا با شرکای خارجی خود همکاری کند.
عرضه صوری خودرو اثری در کاهش قیمت نخواهد گذاشت
گفتنی است، فعالان بازار خودرو معتقدند، فقط با عرضه واقعی خودرو می‌توان تعادل را در بازار ایجاد و مانع دلال بازی و رشد قیمت‌ خودرو شد. اما در حال حاضر تعداد محصولات عرضه شده در تحویل‌های فوری محدود بوده و مردم عادی توان ثبت‌نام خرید محصولات را ندارند.
در همین زمینه، ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه بیان کرد: به اعتقاد من اصولاً پیش فروش‌های خودروسازان برای رفع مشکلات مالی آنها است به نوعی از این طریق مسائل جاری شرکت‌ها حل و فصل می‌شود. به نظر می‌رسد عرضه صوری و غیر عقلایی خودرو نمی‌تواند برای تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو مؤثر باشد.
وی افزود: برای ساماندهی بازار باید به فکر افزایش تولید آنهم با پشتوانه کارشناسی بود به این صورت که گلوگاه‌های تولید باید شناسایی و ضمن رفع آنها روند تولید قطعه و ملزومات خودرو افزایش یابد. در این شرایط سرمایه‌گذاری در این بخش منطقی خواهد بود.