kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
معاون وزیر راه و شهرسازی:

مسکن ملی برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است.





به گزارش ایسنا، مرحله‌ اول ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از ۲۱ آبان آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه یافت. در مرحله اول در ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر در مجموع ۲۶۰ هزار نفر نام‌نویسی کردند. از این میزان ۲۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده و ۲۴۰ هزار نفر در سایر بافت‌ها ثبت‌نام شدند.
در مرحله‌ اول نام‌نویسی از همه متقاضیان انجام شد اما بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۵ درصد افرادی که ثبت‌نام کردند فاقد شرایط چهارگانه هستند که در مراحل بعدی حذف خواهند شد.
بنا به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی، چهار شرطِ آیین‌نامه قانون ساماندهی برای طرح اقدام ملی، شامل تاهل، سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا و یا شهرهای جایگزین از سوی دولت، عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه زمین، مسکن و تسهیلات از اول انقلاب است. همچنین از دیگر شروط ثبت‌نام طرح اقدام ملی بر اساس آیین‌نامه قانون ساماندهی، این است که سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشند.
محمود محمودزاده از ثبت‌نام در ۱۸ شهر استان تهران در مرحله اول خبر داد و افزود: در مرحله اول در استان تهران ۷۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی مسکن برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است. در این طرح در شهرهایی که دولت دارای زمین باشد و قیمت زمین بر اساس ضوابط قانونی اجازه دهد، زمین ۹۹ ساله اجاره داده می‌شود. همچنین، در شهرهایی که قیمت زمین دولتی بیشتر از جزئیاتی است که در قانون آمده، واگذاری به شیوه فروش اقساطی انجام می‌شود که در عین حال این شیوه ارزش افزوده بسیار خوبی برای متقاضیان ایجاد می‌کند.
به گفته وی، زمین‌هایی که گران‌قیمت‌تر هستند و شرایط خاص دارند به‌صورت مشارکت با سازندگان ساخته می‌شود.
روز شنبه اول دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های تهران، البرز و قزوین آغاز و تا پایان همان روز به‌ترتیب ظرفیت تکمیل شد. بعد از این‌که غربالگری متقاضیان اولیه طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران و البرز انجام شد که قطعا منجر به حذف افراد فاقد شرایط می‌شود، ثبت‌نام از افراد جدید حدود ۳۰ تا ۴۵ روز دیگر خواهد بود.
افزایش وام مسکن
با توجه به رشد قیمت مسکن در تهران و سایر مناطق شهری کشور، شورای پول و اعتبار در نشست اخیر خود با افزایش وام خرید و ساخت مسکن موافقت کرده است.
بر این اساس، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد؛ بنابراین زوجین می‌توانند ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. این مبلغ پیش از این برای هر نفر ۸۰ میلیون تومان بود.
همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف وام برای هر نفر ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود.
در شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر نیز سقف وام مسکن برای هر نفر ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان تصویب شده است.
علاوه‌بر این، سقف تسهیلات جعاله از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین شورای پول و اعتبار، با امکان تلفیق حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان با اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تا سقف اوراق مزبور) موافقت کرد.