kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷

تازه‌ترین تحولات عراق از اصلاح قانون انتخابات تا معرفی جانشین عبدالمهدی

نمایندگان پارلمان عراق قانون انتخابات جدید این کشور را تصویب کردند. همزمان، «ائتلاف سازندگی» به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان، «اسعد العیدانی» را به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری، به رئیس‌جمهور معرفی کرد.



پارلمان عراق در جلسه دیروز خود، 36 ماده از مجموع 50 ماده قانون جدید انتخابات را تصویب کرد. 14 ماده این قانون قبلا در پارلمان تصویب شده بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این قانون مشتمل بر 9 فصل بوده و فصل‌های چهارم و پنجم که به حوزه‌های انتخابیه و نظام انتخاباتی مربوط می‌شوند، از مهم‌ترین فصل‌های این قانون جدید محسوب می‌شوند.
یکی از تغییرات عمده در قانون جدید انتخابات عراق، تغییر ساز و کار انتخابات است، بدین ترتیب که واجدان شرایط از این پس به جای رای دادن به فهرست‌های حزبی، مستقیما به نامزدها رای خواهند داد.
براین اساس، هر فردی می‌تواند کاندیدا شود و پیروزی نیز از آن کسی است که بالاترین میزان آرا را کسب کرده باشد. قانون جدید انتخابات همچنین، عراق را به چندین حوزه انتخابیه تقسیم کرده است.
واکنش‌ها
در پی تصویب این قانون، صدها تن از شهروندان عراقی با اجتماع در میدان «التحریر» بغداد، از این اقدام پارلمان استقبال کرده و تصویب قانون جدید انتخابات را یک پیروزی برای خود دانستند.
به گزارش ایسنا، یکی از اجتماع کنندگان میدان التحریر اظهار داشت: عراق یک مرحله تاریخی را پشت سر می‌گذارد، ما شاهد پایان کار گروه فاسدان و دور کردن آنها از قدرت با برگزاری انتخاباتی شفاف پیش از محاکمه‌شان هستیم.
المحمودی گفت: قانون جدید اجرای انتخاباتی عادلانه را تضمین می‌کند‌، احزاب مستبد را کنار زده و فضا را برای فعالیت چهره‌های شایسته و باتجربه فراهم می‌کند.
«مقتدآ صدر» رهبر جریان «صدر» عراق هم طی توئیتی، تصویب قانون انتخابات را یک پیروزی برای مردم دانست و نوشت: یک خواسته دیگر مردم پس از حمایت مرجعیت عالی قدر، خردمندان و تمامی وطن‌پرستان شریف، چه نماینده و چه غیر آنها، محقق شده است.
وی افزود: قانون انتخابات تمامی احزاب فاسد را نابود خواهد کرد، انتظار داریم کمیسیون انتخابات واقعا شفاف و مستقل عمل کند، هرگز اجازه نخواهیم داد غیر از این باشد.
رهبر جریان صدر عراق در ادامه، بار دیگر مخالفت خود را با کاندیداتوری مسئولان سابق برای پست نخست‌وزیری اعلام کرد و نوشت: کاندیدای مردم پیروز خواهد شد.
این در حالی است که به گفته «علی التمیمی» کارشناس عراقی، احزاب کُرد به قانون جدید انتخابات اعتراض دارند و معتقد هستند که این قانون، موجب کم شدن قدرت کرد‌ها در مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی(بغداد) می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، التمیمی گفت: قانون جدید انتخابات دروازه‌ای برای برقراری نظام ریاستی در کشور به جای نظام پارلمانی کنونی به شمار می‌رود و این چیزی نیست که کردها آن را بخواهند.
استاندار بصره نامزد نخست‌وزیری
به گزارش منابع عراقی، «فراکسیون سازندگی» بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان‌، طی‌ نامه‌ای به رئیس‌جمهور، «اسعد العیدانی» استاندار بصره، را نامزد مورد نظرخود برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کرد. فراکسیون سازندگی تحت رهبری «هادی عامری» قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از این، «قصی السهیل» نامزد این ائتلاف اعلام شده بود، اما او کناره‌گیری کرده است.
به گفته برخی منابع، العیدانی در میان تظاهر‌کنندگان و فراکسیون‌های پارلمانی از مقبولیت لازم برخوردار است.
خبر دیگر اینکه‌، مدیر اطلاعات نظامی عراق سه‌شنبه از بازداشت عناصر یک گروه تروریستی در مرکز و جنوب عراق خبر داد و اعلام کرد که این گروه با طرف‌های خارجی در ارتباط بوده است.