وزیر راه و شهرسازی:
آزادراه اصفهان- شیراز تا سال 1400 تکمیل میشود
وزیر راه و شهرسازی از بهرهبرداری آزادراه اصفهان- شیراز تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت: سرعت سیر قطار در خط آهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان حداقل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی با بیان اینکه کنارگذر شرقی اصفهان اوایل تابستان 99 به بهرهبرداری میرسد، اظهار کرد: آزادراه 220 کیلومتری اصفهان - شیراز یکی از آزادراههایی است که بیشترین تاثیر را در کوتاه کردن مسافت، کاهش زمان سفر و مدیریت مصرف سوخت دارد و تا قبل از پایان دولت افتتاح میشود.
وی با اشاره به اینکه این زنجیره یک قطعه باقیمانده خواهد داشت که از ایزدخواست به سمت کنارگذر شرقی امتداد دارد، ادامه داد: این قطعه در زمره مواردی است که برای احداث آن به دنبال جذب سرمایهگذار هستیم. با احداث این مسیر، قطعه بزرگی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب تکمیل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ساخت خطآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با موانعی مواجه شده و متوقف بود، گفت: مجددا این پروژه فعال شده و اکنون در بخش قم تا اصفهان 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اسلامی با بیان اینکه سیستم حملونقل پرسرعت یکی از نمادهای پیشرفت هر کشور به شمار میرود، افزود: خطآهن سریعالسیر تهران-قم- اصفهان یک قطعه از کریدور شمال-جنوب ریلی پرسرعت در کشور است که سرعت سیر در آن حداقل 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود. امیدوارم این پروژه تا چهار سال آینده به اتمام برسد.
گفتنی است، یکی از مشکلات اصلی پروژه ساخت خطآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان به واگذاری ساخت آن در دوره وزیر مستعفی به راهآهن برمیگردد. موضوعی که باعث بروز تاخیر در ساخت این پروژه شد. 22 بهمن سال گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود: حدود 15 روز قبل در جلسه هیئت دولت این مسئله مطرح شد تا همه پروژههایی که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به شرکت راهآهن واگذار شده بود، دوباره به شرکت ساخت برگردد، معتقدیم شرکت راهآهن به عنوان بهرهبردار مطرح است و اساس تاسیس شرکت ساخت و توسعه نیز برای ساخت و تکمیل پروژههای زیربنایی حمل ونقل بوده است.
اینگونه نیز شد و ساخت خط آهن مذکور مجددا به شرکت ساخت بازگشت داده شد، اما با توجه به اینکه اسناد مربوط به تامین مالی به نام راهآهن بود و مشکلاتی را درخصوص فاینانس به وجود میآورد ساخت خط آهن مذکور مجددا به راهآهن سپرده شد. هیئت وزیران نیز در جلسه اردیبهشت امسال به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب کرد دستگاه اجرایی طرح خط آهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.