مدیرعامل تعاونی صیادی خوزستان:
سهمیه بنزین قایقهای صیادی کافی نیست
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای صیادی خوزستان اختصاص سهمیه ۴۰۰ لیتری بنزین برای قایقهای صیادی را ناعادلانه دانست و گفت: این سهمیه سوخت با کارکرد قایقهای صیادی همخوانی ندارد.
غلامرضا دهقانی افزود: اختصاص سهمیه بنزین برای شناورها باید بر اساس کارکرد، قدرت موتور و روزهای صید محاسبه شده و اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: قایق صیادی، وانتبار یا خودرو شخصی نیست که هرجا بنزین سهمیهای آن تمام شود بتواند به پمپ بنزین مراجعه کند و بنزین آزاد استفاده کند. مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای صیادی خوزستان افزود: اختصاص سهمیه بنزین قایقهای صیادی سلیقهای نیست و باید بر اساس قانون فائو و فرمول جهانی قدرت موتور، روزهای صید محاسبه شود.
دهقانی با اشاره به فعالیت افزون بر سه هزارو ۷۰۰ قایق موتوری در رودخانهها و بنادر استان خوزستان گفت: بیش از ۱۲ هزار صیاد بهصورت مستقیم عملاً بیکار شده و این امر زندگی ۶۰هزار نفر که زندگی و درآمد آنها از صید و صیادی با قایقهای موتوری است را تحت تأثیر خود قرار داده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای صیادی خوزستان افزود: جامعه صیادی همواره اعتراض خود را از مسیر قانونی پیگیری کرده و امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع دولت نسبت به سهمیه اختصاص یافته به قایقهای صیادی بازنگری کند.
رئیس اداره شیلات آبادان نیز اختصاص سهمیه ۴۰۰ لیتری ماهیانه برای شناورهای صیادی را نامتعارف توصیف کرد و اظهار داشت: این موضوع از طریق شیلات ایران در حال پیگیری است و امیدواریم در این خصوص تجدید نظر شود.
موسی کاکایی از مالکان قایقهای صیادی آبادان خواست برای دریافت سهمیه بنزین در سامانه تعریف شده ثبتنام کنند.
پس از اصلاح قیمت و اجرای طرح سهمیهبندی بنزین، قایقهای صیادی در بنادر استان خوزستان که مصرف بالایی نیز دارند در فهرست سهمیهبندی اولیه دیده نشد و این امر باعث شد تا صیادان عملاً از کار بیکار و خانهنشین شوند.
این امر علاوهبر بیکاری دهها صیاد افزایش قیمت ماهی در بازار را نیز به دنبال داشت.
۴۳۰ فروند لنج صیادی و ۵۷۵ قایق موتوری در بنادر صیادی آبادان، اروندکنار و چوئبده مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.