در آستانه چهارسالگی برجام
هنوز مشکل سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی برطرف نشده است
در آستانه چهارسالگی برجام، به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مشکل سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی همچنان پا برجاست.
در حالی که به چهارمین سال امضای برجام نزدیک میشویم، هنوز ابتداییترین تعهدات غربیها با تعلل مواجه است. 26 دی ماه 1394، توافق دولت تدبیر و امید و گروه 5+1 وارد مرحله اجرا شد و به گفته حسن روحانی قرار بود تحریمها بالمره لغو شود. اما با وجود وعدههای دولت برای رفع تحریمها، دیری نپایید که مسئولان ارشد دولت هم با موانع تحریمی مواجه شدند. اسفندماه 96 روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، هیچ کدام از شرکتهای تامین سوخت حاضر نشدند به هواپیمای حامل «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران سوخترسانی کنند.
البته دیری نپایید که آمریکاییها به همین توافق اسمی هم پایبند نمانده و دو ماه بعد، دونالد ترامپ دستور خروج این کشور از برجام را صادر کرد.
حالا در آستانه چهارمین سالگرد اجرای برجام، میئولان اعلام می کند که مشکل سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی حل نشده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی عابدزاده در پاسخ به پرسشی درباره سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در سفرهای بینالمللی هواپیماها گفت: «مشکل سوخترسانی به هواپیماها وجود دارد و ما در کشورهای اروپایی همچنان با این مشکل مواجه هستیم، اما مشکل سوخترسانی در کشور ترکیه برطرف شده و ما باهمکاری وزارت امور خارجه از طریق دیپلماسی سعی داریم این مشکل را به حداقل برسانیم.»
وی درباره آخرین وضعیت خرید هواپیما افزود: خرید هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی همچنان ادامه دارد و با وجود شرایط سخت تحریمها هنوز خرید هواپیما متوقف نشده است و دو شرکت هواپیمایی به تازگی مجوزهایی را برای خرید هواپیما دریافت کردهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: متاسفانه شرایط تحریمها برای صنعت هواپیمایی سخت شده ولی ما تا آخرین لحظه برنامههای خود را برای خرید هواپیما ادامه خواهیم داد.
عابدزاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما و کمبود آن در بازار گفت: نرخ بلیت هواپیما بعد از آزادسازی شرایط پایداری پیدا کرده و شرایط با ثباتی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: سعی کردهایم در مرحله اول توسعه حمل و نقل هوایی را داشته باشیم و شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها با حرکت بهتری به سمت جلو جهت انجام پروازها فعالیتهای خود را ادامه دهند.
این مسئول افزود: تمامی شرکتها سعی میکنند شرایط اقتصادی را به نحوی ادامه دهند که بخش حمل و نقل هوایی بتواند شرایط خوبی را داشته باشد، اما با توجه به آنکه نرخ بلیت هواپیما وابستگی بسیار زیادی به نرخ ارز دارد بنابر این افزایش قیمت آن تا حدودی قابل قبول بوده است.
عابدزاده عنوان کرد: هم اکنون نرخ بلیت مشهد ۲۷۰ تا ۷۶۰ هزار تومان و متوسط نرخ بلیت در طول سال حدود ۴۰۰ هزار تومان بوده و این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی ارز خود را حداقل با نرخ ۱۱ هزار تومان خریداری کردهاند. وی گفت: هم اکنون مردم بلیتهای خود را میتوانند با نرخهای مناسبی خریداری کنند.