kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو:

لاستیک خودرو‌های سواری به وفور قاچاق می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اشاره به وفور قاچاق تایر خودرو‌های سواری، اظهار کرد: اختلاف ۵۰ درصدی قیمت بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث رشد قاچاق شده است.

محمد میرعابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قاچاق لاستیک خودرو گفت: امکان قاچاق تایر خودرو‌های سنگین به‌دلیل تخصیص ارز دولتی کم است، اما قاچاق لاستیک خودرو‌های سواری به دلیل اختصاص ارز نیمایی به وفور دیده می‌شود.
وی بیان کرد: هم اکنون به واردات لاستیک تعرفه ۴۰ درصدی اختصاص داده‌اند که باعث ایجاد اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیررسمی شده است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیررسمی باعث افزایش میزان قاچاق در کشور شده است.
میرعابدینی ادامه داد: در گذشته می‌توانستیم به طور رسمی، ۸۰ کانتینر لاستیک در ماه وارد بازار کنیم که هم اکنون به ماهی ۱۰ کانتینر کاهش پیدا کرده است. با توجه به نیاز بازار، به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه زده‌ایم که تعرفه واردات را به پنج درصد کاهش دهد تا میزان قاچاق کم شود.
وی با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله تعرفه واردات کالا، میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و هزینه نمونه‌گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبارداری باعث افزایش قیمت یک کالا می‌شود که هم اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت این کالا ۵۰ درصد افزایش داشته است.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با بیان اینکه بالا رفتن تعرفه، تاثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد، افزود: متاسفانه مدتی است که بسیاری از کالاهای موجود به دلایل مختلفی ثبت نمایندگی نشده‌اند. در تلاش هستیم در خصوص ورود قاچاق و واردات غیررسمی اقداماتی انجام شود اما متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.
میرعابدینی با تاکید بر اینکه تعرفه بالا باعث افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، گفت: راهکارهای زیادی برای کاهش میزان قاچاق در کشور وجود دارد. یارانه و ارز مبادله‌ای یکی از این راه‌هاست که اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را اختصاص دهد، وضعیت برای هر دو گروه مطلوب خواهد شد.
وی بیان کرد: هم اکنون مشکل اصلی تولید و واردکنندگان کشور، عرضه لاستیک‌های قاچاق بین مصرف‌کنندگان است.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با تأکید بر اینکه قاچاق موجب برهم خوردن نظم بازار و به دنبال آن مشکلات زیادی در فروش می‌شود، گفت: اختلاف قیمت بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که بطور قاچاق وارد شده، بسیار زیاد است که یکی از علت‌های اصلی آن را تعرفه بالا می‌توان دانست.