kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
نایب‌رئیس‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی:

اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای اساسی به ضرر فقرا است

نایب‌رئیس‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرد دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی به ضرر دهک‌های پایین جامعه تمام می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طی ۱۰ سال اخیر با اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکنندگان و واردکنندگان انتقادات زیادی نسبت به نحوه وصول این مالیات داشتند که متاسفانه تاکنون اصلاحاتی در قانون مورد اجرا  اعمال نشده است.
براساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، پنج گروه کالا  اعم از محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور، انواع کود و بذر، آرد خبازی و قند و شکر و همچنین کتاب و مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند که اخیرا در کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاداتی در جریان بررسی و اصلاح این مفاد قانون مطرح شده است.
حقیقت، نایب ‌رئیس ‌اتحادیه بنکداران موادغذایی، با انتقاد پیرامون مباحث مطرح شده مبنی بر اخذ مالیات از ارزش افزوده قند و شکر اظهار داشت: در شرایطی که رشد نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید خانوار دامن زده است، انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس با افزایش کالاهای معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده به رونق بازار کمک کنند.
وی با‌اشاره به اینکه شکر مواد اولیه بسیاری از صنایع غذایی را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده این اقلام رشد ۱۰ درصدی قیمت محصولات غذایی و فشار مضاعف بر خانوارها وارد می‌کند. به اعتقاد بنده مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی نظیر نوشابه و سیگار باید افزایش یابد چرا که ضرر مصرف این کالاها به مراتب بیشتر است.
نایب‌رئیس‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر این مسئله که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی به ضرر دهک‌های پایین جامعه تمام می‌شود، بیان کرد: با توجه به زمزمه دریافت مالیات بر ارزش افزوده شکر و تاثیرگذاری در بسیاری صنایع از دولتمردان و نمایندگان مجلس تقاضا داریم که نگذارند معافیت مالیاتی از سبد خانوار حذف شود.
محمد آقاطاهر، رئیس‌اتحادیه بنکداران موادغذایی نیز اظهار داشت: نمایندگان کمیسیون اقتصادی تصمیماتی مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های معاف همچون قند و شکر و ماکارونی را اتخاذ کردند. با دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالا‌ها حداقل تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
وی با انتقاد از اتخاذ تصمیمات دولت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی گفت: در دو دوره پنج ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده به طور آزمایشی اجرا شد که متأسفانه تاکنون نواقص آن برطرف نشده است و همواره کسبه نسبت به اجرای این قانون اعتراضاتی دارند.
همچنین، عبدا... رزاق‌منش رئیس‌اتحادیه بنکداران موادغذایی شیراز با‌اشاره به اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده فشاری مضاعف به تولیدکنندگان و وارد کنندگان تحمیل می‌کند، اظهار کرد: با توجه به دریافت چند مرحله مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان و واردکنندگان قیمت کالا‌های سبد خانوار با نوسانات چشمگیری در بازار روبه‌رو می‌شوند.
وی افزود: با تصویب و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های معاف بر سبد خانوار، به دور از چشم ناظران، کارخانه‌ها از مواد اولیه ضعیف استفاده می‌کنند که این امر سلامت افراد در حوزه موادغذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.