kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶

ثبت ۱۲ اثر صنعتی گیلان در فهرست آثار ملی کشور



رشت- خبرنگار کیهان:
۱۲ اثر از میراث صنعتی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: ۳۰ اثر صنعتی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ، در استان شناسایی و مستندسازی تعدادی از آنها نیز انجام شده است اما ۱۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.
 شهرود امیرانتخابی ،  با بیان اینکه اکثر آثار صنعتی متعلق به دستگاه‌های دولتی است، افزود: آثار به جای مانده از فرآیند صنعتی شدن همه ابعاد میراث فرهنگی اعم از میراث منقول، غیرمنقول و میراث معنوی را در بر دارد.
وی تصریح کرد: کارخانه شیر پاستوریزه رشت، کارخانه چای رودسر، مجموعه ساختمان‌های اداره شیلات بندرکیاشهر، کارخانه چای قوام‌السلطنه لاهیجان، کوره آجرپزی رشت، کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک بندرانزلی، شیلات بندر انزلی، اداره نوغان بندرانزلی، سد سپیدرود، کارخانه چای هوخ‌تیف و کارخانه چای فومن از جمله  میراث صنعتی به ثبت رسیده گیلان  در فهرست آثار ملی ایران هستند.
تعداد آثار ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی ، به یک هزار و ۱۴۱ اثر رسیده است. استان گیلان پس از استان‌های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۴۱ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.