kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

باید ایران را قانع کنیم تا کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند!

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری گستاخانه گفت: باید ایران را قانع کنیم تا کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند!

«جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سفر به پاریس با «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. دو دیپلمات، بعد از این نشست در یک نشست خبری مشترک حضور یافته و در مورد موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران صحبت کردند.
لو دریان در این نشست خبری، با ابراز نگرانی از وضعیت برجام، در اظهارنظری گستاخانه گفت: اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورتی که ایران در ماه ژانویه گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام بردارد، «اصل این توافق» در معرض خطر قرار می‌گیرد. وی گفت پاریس معتقد است که تصمیم ایران برای کاهش تعهد به برجام، «پاسخی غلط» به «تصمیم بد» آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای بوده است، که می‌تواند به تضعیف ثبات در منطقه منجر شود.
در ادامه، بورل ابتدا در اقدامی مداخله‌جویانه در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران صحبت کرد و با یادآوری بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در این رابطه، در اظهارنظری گستاخانه گفت بروکسل در بیانیه خود «موضع محکمی» در این رابطه گرفته و نحوه برخورد با این ناآرامی‌ها را «محکوم» کرده و «غیرقابل قبول» خوانده است.
او سپس در مورد وضعیت برجام، گفت: «این مایه خرسندی است که نشست
[کمیسیون مشترک برجام] در وین نشان داد که هنوز شانس حفظ این توافق وجود دارد و بین شرکت‌کنندگان در این نشست که با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار شد، در این مورد اجماع وجود داشت.»
به گزارش فارس، وی ادامه داد: «ما امیدواریم که بتوانیم مقام‌های ایرانی را قانع کنیم که بقای توافق را به خطر نیندازند. این توافق برای اتحادیه اروپا بسیار بسیار مهم است.»
کشورهای اروپایی که در اجرای وعده جبران آثار منفی تحریم‌های آمریکا ناکام بوده‌اند، می‌گویند علیرغم عهدشکنی آمریکا، ایران باید همچنان به این توافق پایبند باشد. این کشورها اخیرا تلویحا تهدید کرده‌اند که در صورت کاهش بیش از پیش تعهد ایران به برجام، ممکن است به سازوکار ماشه متوسل شده و تحریم‌های بین‌المللی را احیا کنند. اعضای اروپایی برجام، در این توافق به ایران بدهکار هستند. اما با گستاخی ژست طلبکار گرفته و ایران را مورد مواخذه قرار می‌دهند.
اروپا به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.