kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

گزارش کیهان از تصمیم دردسرساز تغییر نحوه اهدای مدال به دانش‌آموزان المپیادی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره گلایه والدین دانش‌آموزان المپیادی از نحوه توزیع مدال و اهدای دیپلم پایان دوره، گفت: «بهتر بود که تغییرات آزمون سال 98-97 از یکی دو سال قبل تصمیم‌گیری و اعلام می‌شد، با این حال طبق بخشنامه‌ای که ذکر شد این اعلام در آغاز آزمون المپیاد سراسری صورت گرفت.»

 
 سرویس اجتماعی-

المپیادی که هدفش نخبه‌پروری و ارتقای دانش کشور بود حالا مدتی است محل مناقشه برخی والدین و روسای مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شده است؛ المپیاد طبق اهداف از پیش تعیین شده فرصتی برای نخبه‌پروری و توسعه دانش در کشور است، علاوه بر این برای ایجاد انگیزه و کمک به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد اهدای مدال در نظر گرفته شده تا این دانش‌آموزان بتوانند بدون آزمون کنکور سراسری وارد دانشگاه شوند، چراکه این دانش‌آموزان از دو تا سه سال قبل از برگزاری المپیاد تمرکز و برنامه‌ریزی دقیقی برای موفقیت در این آزمون دارند و فرصت کافی برای مطالعه دروس کنکور را از دست می‌دهند.
با این حال، در فرآیند اهدای مدال آزمون المپیاد 98-97 تغییراتی ایجاد شد که نارضایتی برخی خانواده‌ها را در پی داشت. بر اساس دستورالعمل آزمون المپیادهای هفت‌گانه کشور در بخش مراحل برگزاری ذیل جدول زمان‌بندی و فرآیندهای اجرایی آزمون‌ها اینطور عنوان شده است: «شرکت‌کنندگان پس از گذراندن آموزش‌ها و موفقیت در آزمون‌های مربوط، بر اساس نمره مکتسبه، مدال‌های طلا، نقره، برنز و یا گواهی شرکت در دوره دریافت می‌کنند.»
پروسه رسیدن به مدال طی کردن دو آزمون و رسیدن به دوره تابستانی است که در پایان دوره تابستان با ارزیابی‌های انجام شده دانش‌آموزان مدال دریافت می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی از المپیادی‌های حاضر شده در دوره تابستان در صورت نداشتن شرایط و دانش کافی برای گذراندن دوره‌های تابستان در اواسط دوره کارت برنز دریافت می‌کردند.
اما تغییر فرآیند اهدای مدال و تقدیر از المپیادی‌ها در آزمون‌های 98-97 سبب شده حالا حدود 45 دانش‌آموز بدون دریافت مدال و یا کارت برنز صرفاً دوره تابستان را با دریافت گواهی شرکت در دوره به پایان برسانند، گواهی‌ای که به گفته والدین این دانش‌آموزان فاقد هرگونه اعتبار و ارزشی است و این مسئله سبب ایجاد بحران روحی و روانی برای این دانش‌آموزان شده است.
فرزندان ما از تصمیم‌های ناگهانی
 ضربه خورده‌اند
والدین این دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشتند: «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال منتهی به آزمون مصوبه‌ای را برای تغییر فرآیند اهدای مدال داشته که ما و حتی مدیران مدارس که مسئول ثبت‌نام دانش‌آموزان المپیادی هستند از آن بی‌اطلاع بودیم و گمان می‌کردیم که آزمون‌ها و روال اهدای مدال به مانند سال‌های گذشته است؛ با این شرایط معتقدیم که اگر مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان قرار بود تغییری در فرآیند اهدای مدال ایجاد کند، باید این تغییرات را به تدریج و برای سال‌های آینده در نظر می‌گرفت. متاسفانه دانش‌آموزان ما نه تنها مدال کسب نکرده‌اند بلکه زمان کافی برای مطالعه دروس کنکور را از دست داده‌اند و از تصمیم‌های ناگهانی ضربه خورده‌اند.»
ادعای قانونی بودن تغییر فرآیند
اهدای مدال‌ها
اظهارات والدین این دانش‌آموزان در حالی است که فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان معتقد است: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط تعداد مدال طلا در هر گروه مشخص و ثابت است، اما درباره مدال‌های نقره و برنز هیچگونه مصوبه‌ای در اسناد بالادستی وجود ندارد و هدف مدال‌های نقره و برنز رساندن دانش‌آموزان به دانشگاه بدون کنکور است که البته به دنبال حذف این مدال‌ها در سال‌های پیش رو هستیم. با این حال در دوره تابستان امسال بنا به نظر شورای باشگاه دانش‌پژوهان که طبق اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان یک نهاد رسمی و جزو ارکان تصمیم‌گیر محسوب می‌شود، قرار بر این شد با هدف ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان شهرستانی ظرفیت پذیرش دوره تابستان را افزایش دهیم؛ هم در بخش‌نامه نحوه برگزاری آزمون المپیاد که با امضای شخص وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است و هم در شروع دوره تابستان و علاوه بر این در تعهدنامه‌ای که والدین امضا کردند ذکر شده است که همه شرکت‌کنندگان در دوره مدال نخواهند گرفت.»
اعتراف مدیران به تصمیم‌های دردسر‌ساز
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید دانش‌آموزان المپیادی که با هدف کسب مدال سال‌های منتهی به کنکور را از دست داده‌اند حالا نه موفق به کسب مدال و نه شرکت در کنکور شده‌اند، پس به نوعی متضرر شده‌اند؟، گفت: «بله، اما نظر شورای باشگاه دانش‌پژوهان بر این است که ما طبق بخش‌نامه عمل کرده‌ایم و تمامی تصمیم‌های گرفته شده قانونی بوده‌اند.»
تغییر فرآیند اهدای مدال المپیادی‌ها
بهتر بود از سال‌های قبل انجام می‌شد
وی علاوه بر این در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود تغییر فرآیند اهدای مدال برای آزمون اخیر از سال‌های قبل اعلام می‌شد؟، تصریح کرد: «بله، بهتر بود که اگر قرار بود این تغییرات برای آزمون سال 98-97 انجام شود از یکی دو سال قبل تصمیم‌گیری و اعلام می‌شد، با این حال طبق بخشنامه‌ای که ذکر شد این اعلام در آغاز آزمون المپیاد سراسری صورت گرفت.»
اظهارات رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به نوعی تایید گلایه والدین دانش‌آموزان المپیادی است که اگر قرار بر تغییرات در فرآیند اهدای مدال بوده، بهتر بود که از یکی دو سال قبل برای آزمون سال 98-97 برنامه‌ریزی می‌شد؛ به طور قطع تغییرات ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف توان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری را سلب می‌کند و دانش‌آموزان ناچار به ریسک می‌شوند.
حالا که رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته است تصمیم‌های شورای باشگاه دانش‌پژوهان به یکباره بوده است، بهتر است برای تقدیر از 45 دانش‌آموز المپیادی فکری شود تا این دانش‌آموزان دچار مشکل‌های روحی و درسی عمیق نشوند.