kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
پس از افزایش قیمت بنزین

آبی از دولت برای حمل‌ونقل عمومی گرم می‌شود؟

یکی از توقعات مورد انتظار از دولت با افزایش قیمت بنزین سرو و سامان دادن به وضعیت حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها است.



سرویس اجتماعی-

به گفته مسئولان شهری بنزین که گران شد، 20 درصد مردم خودروی شخصی را کنار گذاشتند و رو به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس آوردند، از طرفی بر اساس قانون قرار بود که بخشی از پولی که مردم بابت افزایش قیمت بنزین در جیب دولت می‌گذارند به صورت تهیه واگن مترو یا افزایش تعداد اتوبوس در خدمت مردم و تجهیز حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ قرار گیرد، اما از قرار معلوم نه تنها فعلاً خبری نیست بلکه دولت از ارائه کوچکترین اظهار نظری در این رابطه شانه خالی می‌کند.
در تهران به عنوان پر ترددترین شهر کشور در شرایطی که قبل از افزایش قیمت بنزین و به تبع آن افزایش سفرها با حمل‌ونقل عمومی نیز ناوگان فرسوده و کم تعداد شهری پاسخگوی حجم مسافران به خصوص در ساعات اوج آمد و شد نبود، حالا و با اقبال جمع کثیری از مسافران به مترو، اتوبوس و البته تاکسی شرایط استفاده از این وسایل برای شهروندان سخت و سخت‌تر شده است.
در حالیکه در ساعات اوج رفت و آمد در مواقعی شاهد ازدحام سنگین مسافران به خصوص در مترو هستیم و شهروندان سختی سفر با ناوگان شهری را به اجبار و به امید حل شدن هرچه سریعتر این مشکل تحمل می‌کنند، مسئولان شهری می‌گویند که در تلاش برای برگزاری جلسه با مسئولان دولتی هستند تا بتوانند سهم حمل‌ونقل شهری را از کیسه درآمدی جدید دولت که طبق قانون باید پرداخت شود بگیرند، موضوعی که با توجه به کم کاری سال‌های گذشته خود دولت باید برای آن پیش قدم شود.
روزها یکی پس از دیگری برای مسافران شهری طی می‌شود و این در شرایطی است که به گفته محسن هاشمی، حمل‌ونقل عمومی تهران که نیازمند سه هزار واگن مترو و 9 هزار دستگاه اتوبوس است با یک سوم این تعداد مشغول جابه‌جایی مسافران است.
برخی از مسئولان دولتی نیز که شاید یک بار از مترو یا وسایل نقلیه عمومی دیگر استفاده نکرده باشند و احتمالاً معیارشان برای سنجش احوالات اجتماع چهره افراد است، کوچکترین تدبیری برای کاهش رنج و مشقت مسافران شهری از خود نشان نمی‌دهند.
سؤال اینجاست، دولتی که در طول 6 سال گذشته توانایی یا اراده پرداخت هزینه حتی یک اتوبوس جدید را هم برای کلان شهرها نداشته چطور پس از افزایش قیمت بنزین و همچنین در مواقع آلودگی هوا مردم را به سمت استفاده از مترو و اتوبوس تشویق می‌کند بدون اینکه خودش کوچکترین اعتنایی به انجام وظایف قانونی‌اش در این رابطه داشته باشد؟