kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
معاون وزیر راه تشریح کرد

۴ برنامه دولت برای کنترل بازار اجاره

معاون وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان سال، ۴ برنامه وزارت راه برای کنترل بازار اجاره‌بها را تشریح کرد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود محمودزاده با تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت وزارت راه برای کنترل اجاره‌بهای مسکن به ویژه در کلانشهرها، اظهار کرد: به منظور کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بها، برنامه‌های وزارت راه و شهر‌سازی شامل اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل واحدهای مسکونی مهر، تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح اقدام ملی و در نهایت راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است.
وی با اعلام اینکه سامانه ملی املاک و اسکان به منظور اخذ مالیات از خانه‌های خالی در حال تهیه است، از راه‌اندازی آن تا پایان امسال خبر داد و افزود: سال آینده سامانه مذکور جهت استفاده در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر‌سازی با تاکید بر این‌که با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، شاهد تاثیر ویژه در بخش مسکن هستیم، تصریح کرد: ‌این سامانه می‌تواند 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی را وارد بازار عرضه مسکن کند با عرضه بیشتر روی نرخ اجاره‌بها تاثیرگذار خواهد بود.
محمودزاده اظهار کرد: تسریع در تکمیل و ارایه واحدهای مسکونی مهر که تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آنها تا پایان امسال وارد عرضه مسکن شده و به متقاضیان تحویل می‌شود، می‌تواند نقش موثری در عرضه مسکن و در نهایت ساماندهی بخشی از بازار اجاره بها داشته باشد. با تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقیمانده، بخشی از مستاجران که امروز اجاره نشین هستند به خانه‌های خود منتقل می‌شوند.
وی راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای را راهکار دیگر دولت درخصوص ساماندهی بازار اجاره بها عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در حال پیگیری است. در این نظام، تعدادی شرکت ایجاد خواهد شد که آن شرکت‌ها در حوزه اجاره‌داری به صورت حرفه‌ای کار خواهند کرد.
این مسئول ادامه داد: درخصوص راه‌اندازی نظام اجاره داری حرفه ای، تفاهمی با بانک داشته ایم. در این باره کار ویژه‌ای برای ودیعه اجاره انجام می‌شود و ساماندهی بازار اجاره محقق خواهد شد.
آغاز دور جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن
به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن پس از دو هفته وقفه در پی قطعی سراسری اینترنت در کشور، از صبح دیروز
(شنبه ۱۶ آذر) آغاز شد.
در این دور از نام نویسی‌ها، متقاضیان دریافت واحد مسکونی در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمانشاه و همدان می‌توانند در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن مشارکت کنند.
از زمان ابتدای نام نویسی‌ها (۱۸ آبان) تا کنون هفت استان امکان ثبت‌نام داشته‌اند، که این نخستین بار است که همزمان شهروندان سه کلانشهر (اهواز، کرمانشاه و همدان) امکان ثبت‌نام پیدا کرده‌اند.
بر اساس مصوبه شورای عالی شهر‌سازی، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، کلانشهر نامیده می‌شوند که در سال جاری دو شهر کرمانشاه و همدان توانستند وارد «باشگاه مثبت یک میلیون نفری‌ها» شده و به کلانشهر تبدیل شوند.
گفتنی است شرایط داشتن تأهل یا سرپرستی خانوار، نداشتن مالکیت از سال ۸۴ به بعد و عدم استفاده از خدمات دولتی و یارانه‌ای مسکن و زمین مسکونی از مهم‌ترین شرایطی است که متقاضیان دریافت واحد مسکونی در طرح ملی مسکن باید حائز آن باشند.
خاطرنشان می‌شود تنها با گذشت یک ساعت از آغاز ثبت‌نام‌ها، ظرفیت سه شهر همدان، شهرکرد و یزد تکمیل شد و سامانه فعلا برای متقاضیان دریافت مسکن در این دو شهر مسدود شده است.