ماجرای جنجالی اتوبوسهای «دی.آر.تی» چه بود؟
طرح فروش صندلی اتوبوسهای پایتخت که اوایل روز جمعه از سوی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اعلام شده بود پس از ایجاد حاشیههای فراوان چند ساعته در رسانهها، واکنشهای مسئولان شهری را نیز به همراه داشت و در نهایت به عنوان طرحی که از سوی استارت آپها ارایه شده است معرفی شد.
«صندلی اتوبوسهای پایتخت فروشی میشود»، خبر کوتاه بود و با سرعت در فضای مجازی بازنشر شد. این موضوع در واقع راهکار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای سرویسدهی بهتر به شهروندان با توجه به افزایش قیمت بنزین و تقاضای بیشتر برای استفاده از حملونقل عمومی با بهرهمندی شهروندان از اتوبوسهای DRT بود. روشی که از طریق آن امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر فراهم شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، شیوه کار در DRT به این صورت است که مسافران از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی خود دارند از وجود چنین سرویسی در مکانی که هستند مطلع میشوند و اقدام به پرداخت و رزرو صندلی خود میکنند که نرمافزار با توجه به حجم تقاضا و همچنین با توجه به تاریخچه تقاضاها در زمان یا مکانهای خاص مینیبوس یا اتوبوس یا ون به مسیر مورد تقاضا اختصاص میدهد.
این موضوع با حاشیهها و نظرات مختلف همراه شد و موجی از انتقادات به آن شکل گرفت.
این روش شبیه اتوبوس دربستی است
البته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در واکنش به انتقادات و جزئیات اتوبوسهای DRT به فارس گفت: در این شیوه، مسافر سرپا یا ایستاده وجود ندارد و نرخ کرایه آن نیز تابعی از کرایه سرویسهای دربستی بوده و دارای مصوبه شورای شهر است.
بیاطلاعی شورای شهر از این تصمیم
علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر هم گفت: شورای شهر تهران از چنین تصمیمی مطلع نیست و مجوزی برای این کار نداده است. با افزایش نرخ بنزین فشار روی حمل نقل عمومی یعنی اتوبوس و مترو زیاد شده است و انتظار این است در این شرایط، به دنبال توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو باشیم.
تکذیب خبر توسط شهردار
پیروز حناچی در واکنش به اخباری که درخصوص فروش صندلی اتوبوس هامطرح شده بود در پیامی توئیتری نوشت: خبر و بحثهای جانبی مطرح شده درباره فروش صندلیهای اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد.
ورود استانداری به موضوع
استاندار تهران هم در مورد این موضوع واکنش نشان داد و گفت: در تماسی با معاون حملونقل اکیداً به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند.
انوشیروان محسنی بندپی تصریح کرد: هر گونه ارائه طرح صندلیفروشی از سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیئت تطبیق مصوبات، غیر قانونی است.
اصل طرح مربوط به یک شرکت خصوصی است
محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک تهران نیز که شرکت واحد اتوبوسرانی زیر مجموعه وی است، نیزگفت: هیچ طرحی برای افزایش هیچگونه هزینهای به شهروندانی که از اتوبوس استفاده میکنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت.
وی افزود: اصلا شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد. بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راهاندازی یک سیستم اتوبوسرانی اینترنتی داده که میتواند بخشی از مینیبوسهای نو و احتمالا سرویسهای دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حملونقل عمومی اضافه کند.
رزو صندلی مشابه تاکسی اینترنتی است
معاون شهردار تهران ادامه داد: این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام میشود. با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمیرود، بلکه در ایستگاه خاص آنها را سوار میکند. تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلیهای اتوبوس یا مینیبوس باشد.خطوط موجود اتوبوسرانی و صندلیها هم متعلق به همه مردم است و هیچکس حق ندارد چه با پول و چه بدون پول، صندلی اتوبوسهای فعلی را رزرو یا اختصاصی کند.
خریدن صندلی اتوبوس ایدهآل است
ولی نمیشود اجرا کرد
محسن هاشمی، رئیسشورای شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: خریدن صندلی اتوبوس در حال حاضر یک حرف انحرافی و ایدهالی است و ما در شرایط فعلی نمیتوانیم درباره ایدهآلها صحبت
کنیم.
بیتوجهی دولت به مشکلات حملونقل عمومی
رئیسکمیسیون، عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز درباره حواشی و موضوع فروش صندلی اتوبوسهای پایتخت گفت: مشکلات حملونقل عمومی کشور از جمله در تهران به درستی توسط دولتها درک نشده و جدی نبوده است، بنابراین گمان میکنند که شهرداریها با تمام مشکلات مالی، به تنهایی میتوانند معضلات حملونقل عمومی را رفع کنند، در حالی که این چنین نیستند و طبق قانون، دولتها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند. محمد علیخانی افزود: پایتخت سه هزار اتوبوس و سه هزار واگن مترو نیاز دارد که بودجهای بیش از پنج هزار میلیارد تومان میطلبد.
فروش صندلی یک فعالیت استارت آپی است
وی ادامه داد: روز گذشته من با آقای سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد خبر فروش صندلی اتوبوس صحبت کردم. ایشان این موضوع را یک برنامه استارتآپی دانسته و مشابه اسنپ و تپسی اعلام کرد. سنندجی همچنین گفته است که شهرداری نمیخواهد این موضوع را اجرایی کند و بخش خصوصی قصد سرمایهگذاری داشته مانند دوچرخههای بیدود و شرکت
اسنپ.
حملونقل عمومی
چشم انتظار مساعدتهای دولت
مشکل کمبود حملونقل و عمومی در حال حاضر بسیار جدی است و یا باید اتوبوسها و واگنهای جدید وارد ناوگان حملونقل شوند یا راهکارهای دیگر اندیشیده شود. راهکارهایی که دردی از مشکلات مردم را دوا کند و چالش جدید به همراه نداشته باشد.