kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

گاردین: ناتو دچار مرگ مغزی شده و باید آن را دفن کرد

یک روزنامه انگلیسی با تأیید سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره مرگ مغزی «ناتو» نوشت‌، ناتو مرده و الان وقت دفنش است.




نشست سران ناتو در هفتادمین سالگرد تأسیس این نهاد،طی روزهای ۱۲ و ۱۳ آذر ماه با حضور سران ۲۹ کشور عضو، از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس‌، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، و تعدادی دیگر از سران کشورها، در لندن برگزار شد. نشست لندن به نوشته رسانه‌های بین‌المللی، اوج اختلافات سران ناتو را به نمایش گذاشت. رونامه انگلیسی «گاردین» هم در گزارشی‌، با‌اشاره به این اختلافات نوشت: حق با (امانوئل) ماکرون بود، ناتو مرده و زمان دفن آن فرا رسیده است.
«گاردین» نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته گفت که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دچار مرگ مغزی شده است. در واقع چنین شرایطی بازگشت‌ناپذیر است و تنها کاری که باید انجام داد قطع کردن دستگاه‌های حیاتی و دفن جسد آن است. ناتو از ابتدا قرار بود اتحادی دفاعی باشد، اما از حدود 30 سال پیش و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و متعاقب آن، انحلال «پیمان ورشو»، پیمان ناتو نیز با مشکل مواجه شده است، زیرا دیگر دشمنی برای دفاع در مقابلش وجود نداشت و ماهیت چنین اتحادی، توجیه خود را از دست داده بود. اقدام منطقی در آن زمان، انحلال ناتو بود اما در عوض کاری که انجام شد دشمن‌‌سازی به قصد توجیه ادامه حیات این پیمان بود..
به گزارش فارس، گاردین افزود، ناتو اکنون به بازاری برای آمریکا تبدیل شده است تا بتواند تسلیحات گران‌قیمت خود، مانند موشک‌های کاملاً بی‌مصرف «تریدنت»، را به کشورهایی نظیر انگلیس بفروشد. تنها گلایه‌ آمریکا از ناتو این است که سایر اعضای آن به‌اندازه کافی پول خرج نمی‌کنند، اما واشنگتن دو برابر آ‌نها در ناتو هزینه می‌کند. راهکار ساده این نارضایتی این است که آمریکا هزینه‌های نظامی خود را نصف کند و مبلغ هنگفت حاصل از آن را برای شهروندان آمریکایی خرج کند. گاردین در پایان نوشت، ناتو قصد دارد سال آینده مانور نظامی بزرگی با عنوان «مدافع» در سرتاسر شرق اروپا برگزار کند، که برای کشورهای این منطقه و جهان، صلح و امنیت را به ارمغان نخواهد آورد.
روزنامه«دویچه وله» آلمان نیز طی مطلبی با عنوان «ناتو مدت‌هاست در حالت کما قرار دارد»، به اوضاع آشفته این ائتلاف نظامی پرداخته و نوشت: بحث‌ها درباره پایان ناتو، به‌اندازه خود این ائتلاف نظامی، قدیمی است و مدت 70 سال است که درباره مرگ قریب‌الوقوع آن حرف‌هایی زده شده است. اما جدا از همه این مسائل، رئیس‌جمهور فرانسه حق دارد که می‌گوید ناتو مدت‌هاست گرفتار مرگ مغزی شده است. هر چند صدر اعظم آلمان و دیگران از این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه عصبانی می‌شوند، اما وی حقیقت را می‌گوید. از نظر سیاسی، ناتو هرگز تا این‌اندازه ضعیف نبوده است. ناتو به نوعی فاقد مغز و حیات سیاسی است، یعنی ارگانی که بتواند همزمان تجزیه و تحلیل کرده و تصمیماتی را اتخاذ کند. یک نقطه ضعف دیگر ناتو، این است که اعضای دارای علایق و منافع متفاوت خود را به بهانه وحدت، به صورت فزاینده‌ای در تنگنا قرار می‌دهد.