kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

آشنایی با بورس



فروش استقراضی چیست؟
مفهوم سی و سوم
 فروش استقراضی
در علم مالی، فروش استقراضی عمل فروختن دارایی و معمولاً اوراق بهاداری است که از شخص ثالثی (معمولاً یک کارگزار) و با هدف خریدن مشابه همان دارایی در آینده جهت پس دادن آن به قرض دهنده، قرض گرفته می‌شوند.
فروشندگان استقراضی امیدوارند که از کاهش قیمت آن دارایی پس از فروش و تا قبل از خرید مجدد آن سود کنند، زیرا پس از کاهش قیمت بایستی بهای کمتری را هنگام خرید مجدد آن دارایی بپردازند.
همچنین درصورتی که قیمت افزایش یابد، فروشنده استقراضی متحمل ضرر می‌شود (چراکه مجبور است آن دارایی را در قیمتی بالاتر از آنچه که فروخته خریداری کند). این ضرر محدود به کل بهای دارایی فروخته شده است.
فرض کنید دوست شما مدتی قبل 100 سکه طلا خریده است. شما
(که سکه ایی ندارید) طبق تحلیلی که انجام دادید، پیش‌بینی می‌کنید که قیمت سکه در بازار تا ده روز بعد تا 900 هزار تومان افت خواهد کرد. به دوست‌تان می‌گویید که 100 سکه طلایش را به شما قرض دهد. مثلا سکه امروز 1 میلیون تومان است. سکه‌ها را قرض گرفته و در بازار به قیمت 1 میلیون تومان می‌فروشید.
سکه طبق پیش‌بینی شما شروع به افت می‌کند و 10 روز بعد به 900 هزار تومان که هدف شما بود می‌رسد. شما به بازار میروید و با همان پول 100 سکه را خرید می‌کند و به دوست‌تان پس می‌دهید.
دوست‌تان نه سود کرده است و ضرر چرا که همان 100 سکه را پس گرفته است. اما شما چطور؟
شما 100 سکه را 10 روز پیش 1 میلیون تومان فروختید جمعا به مبلغ 100 میلیون تومان و امروز که سکه افت کرده است 100 سکه را خریدید 900 هزار تومان جمعا به مبلغ 90 میلیون تومان و پس دادید.
پس شما با استفاده از روش فروش استقراضی، 10 میلیون تومان سود کردید. بدیهی است اگر تحلیل شما درست از آب در نمی‌آمد و پس از ده روز قیمت سکه به جای کاهش، افزایش می‌یافت شما متضرر می‌شدید.
فروش استقراضی در آن دسته از بازارهای مالی رایج است که اصطلاحاً دوطرفه می‌باشند. در بازارهای دوطرفه سرمایه‌گذاران علاوه‌بر افزایش قیمت‌ها، از کاهش قیمت‌ها نیز می‌توانند سود کسب کنند. بازار آتی سکه ایران نمونه‌ای از بازارهای دوطرفه است. بازار سهام ایران در حال حاضر یکطرفه است و امکان فروش استقراضی در آن وجود ندارد.