kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷

انتخابات مجلس و ضرورت تغییر (یادداشت میهمان)



  با آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی عملا فعالیت‌های انتخاباتی و تلاش گروه‌ها و جریانات سیاسی برای تدارک لیست‌های انتخاباتی خود وارد مرحله جدیدی شد. با توجه به اینکه مردم اکنون از نیروهای منفعل و ناکارآمد و تاریخ مصرف گذشته و چهره‌های تکراری دل‌زده شده‌اند و امیدی به آنها برای حل مشکلاتشان ندارند، توجه نیروهای انقلابی و دلسوز کشور به چند نکته مهم ضروری است.
۱- باید تلاش خود را برای شکل گرفتن مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی و شأن ملت ایران با هدف حل مشکلات انباشته‌شده بیش از پیش به‌کار گیرند تا در این فضای انتخاباتی هم شخصیت‌های سیاسی زیاد احساس مسئولیت نکنند و راه را برای نیروهای کارآمد جوان‌تر باز کنند و هم مردم بدانند چه کسانی را باید انتخاب کنند تا پس از انتخاب کردن پشیمان نشوند و مجبور نباشند چهار سال آنها را تحمل کنند و بعضاً برخی توقع داشته باشند حاکمیت رای جمهور را نادیده بگیرد و مقام و مسئولی را عزل کند! بر همین اساس رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «هرکه را مردم انتخاب کنند او را رئیس ‌و مسئول می‌دانیم. هرکه را انتخاب کنید برای خودتان انتخاب می‌کنید، انتخاب خوب شما به خود شما بر می‌گردد، اگر انتخاب با غفلت انجام بدهید انتخاب بدی از کار در می‌آید و بدی‌اش به خود شما برمی‌گردد. مردم رای را از روی فکر و تامل بدهند و اصلح را انتخاب کنند».
۲- از سوی دیگر نیروهای انقلابی و دلسوز کشور همچنین باید درک کنند مردم خواستار «تغییر اساسی» در فضای سیاسی و تبدیل فضای انفعال و ناکارآمدی به فضای جهادی و کارآمدی برای اصلاح وضع اقتصادی و زندگی‌شان هستند. با توجه به تلاش دشمنان که می‌خواهند با ابزار مردم اما علیه منافع مردم، به اهداف خود برسند، جریانات و نیروهای دلسوز کشور اگر ضرورت این تغییر را احساس نکنند و براساس آن وارد فضای انتخاباتی نشوند، فرصت را برای خدمت کردن به مردم و تقویت انقلاب و نظام و مصون‌سازی کشور از دست خواهند داد و چه‌بسا دشمن با تاثیرگذاری و فضاسازی‌های رسانه‌ای- سیاسی و ورود پول‌های کثیف بتواند براساس پازل و نقشه شوم خود تغییر دلخواهش را رقم بزند. لذا هم جریانات و نیروهای انقلابی و هم مردم باید با یک بصیرت و تحلیل صحیح از حوادث و آشوب‌های اخیر در کشور و همچنین در کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان به‌دنبال انتخاب نیروهای جوان کارآمدی باشند که  «تغییر واقعی» را رقم بزنند و بتوان در مقابل جنگ اقتصادی دشمن به‌ آن پیروزی که رهبر معظم انقلاب وعده‌اش را دادند، رسید،«ان تنصروالله ینصرکم». اکنون میدان دادن به نیروهای جوان جهادی و کارآمد مصداق عینی یاری دین خداست. باید درک کرد اگر این تغییر واقعی ایجاد نشود، در بر روی همین پاشنه انفعال و ناکارآمدی که هست، خواهد چرخید و همچنان بر مشکلات افزوده خواهد شد. نکته مهم این  است که برخی که خود مسئول وضع موجود هستند، فریبکارانه سخن از تعیین جا و مکان برای بیان اعتراض مردم می‌گویند اما مردم باید بدانند بهترین مکان و زمان برای بیان اعتراض بحق خودشان به وضع اقتصادی کشور پای صندوق‌های رای است و باید بدانند با رای خود می‌توانند مسئولان ناکارآمد و غیرصادق در وعده‌هایشان را عزل و شرایط را برای حل مشکلات فراهم کنند.
۳- یکی از معیارهای اصلی برای ایجاد تغییر اصلح بودن کسانی است که می‌خواهند مسئولیت نمایندگی را برعهده بگیرند. اصلح در فرهنگ لغات «صالح‌تر و شایسته‌تر» معنی شده است. منظور از فرد اصلح در نظام جمهوری اسلامی که شایسته پذیرش مسئولیت باشد، کسی است که اولا درک و فهم و تحلیل درستی از مسائل کشور و جهان اسلام و نقشه‌های دنیای کفر و نظام سلطه داشته باشد. ثانیا با مدیریت جهادی و انقلابی و بدون منت و حقوق نجومی به مردم خدمت کند. ثالثا این دو نیز در فردی محقق نمی‌شود مگر اینکه از بن دندان مقید به اسلام، انقلاب، نظام، ولایت و مردم باشد. دومین شاخص برای ایجاد تغییر بصیرت و آینده‌نگری و قدرت تحلیل داشتن مردم است. انتخاب بابصیرتِ اصلح نشانه بلوغ سیاسی و فکری مردم در یک جامعه اسلامی مردمسالار است. سومین نکته این است که هم مردم و هم سیاسیون دلسوز کشور باید بدانند علاوه ‌بر تاکید قرآن و روایات و همچنین حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، تجربه چهل سال گذشته نیز به ما می‌گوید برای حل مشکلات کشور راهی جز انتخاب آگاهانه نیروهای جوانِ انقلابی و جهادی که مصداق اصلی اصلح هستند، وجود ندارد و کسی که به‌دنبال چهره‌های تکراری تاریخ مصرف گذشته می‌رود، نشان می‌دهد که نه به آیات و روایات و نه به رهنمودهای امام و رهبری توجه دارد و نه تجربه چهل سال گذشته را مد نظر قرار می‌دهد.
۴- از نظر قرآن اولا هرگونه تغییر واقعی باید از سوی مردم احساس و ایجاد شود. خداوند می‌فرماید«اِنَّ الله لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم». ثانیا قرآن می‌فرماید فرد و یا جامعه‌ای که بصیرت و قدرت تحلیل نداشته باشد، بدبخت می‌شود و پیامبر خدا هم نمی‌تواند آنها را حفظ کند.«قدجاءکم بَصائِرُ مِن رَبَّکُم فَمَن اَبصَرَ فَلِنَفسِهِ وَ مِن عَمِیَ فَعَلَیها وَما اَنَا عَلَیکُم بَحَفیظٍ» (انعام / ۱۰۴). پیامبر نیز می‌فرماید «اگر بصیرت پیدا نکنید منِ پیامبر به اجبار شما را هدایت نمی‌کنم». لازمه بصیرت هم دوراندیشی و آینده‌نگری است. مردم باید بدانند با رای خود آینده‌شان را چگونه رقم می‌زنند. باید در پای صندوق‌های رای با آینده‌نگری افرادی را انتخاب کنند که آنها هم دوراندیش باشند. یکی از علل مشکلات کنونی کشور این است که اکنون مسئولینی داریم که دوراندیش و آینده‌نگر نیستند. اگر سران قوا و به‌ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور مثل رهبر معظم انقلاب پیش‌بینی می‌کردند که آمریکا بدعهد است، سرنوشت اقتصاد کشور و حتی آب خوردن مردم را به توافق هسته‌ای گره نمی‌زدند و نمایندگان نیز در عرض بیست دقیقه بدون دیدن و خواندن متن برجام، آن را تصویب نمی‌کردند. فتنه و حوادث بعد از افزایش قیمت بنزین نیز نشان داد مسئولان اجرایی و تقنینی بصیرت کافی و آینده‌نگری لازم برای اداره کشور و پیش‌بینی حوادث و برنامه‌ریزی در جهت جلوگیری از چنین حوادث تلخی را ندارند. ثالثا باید افراد شایسته‌ای برای مدیریت جامعه اسلامی انتخاب شوند که قرآن در‌باره آنها نفرماید«وَ اِذَا قِیلَ لَهُم لَا تُفسِدوا فِی الاَرضِ، قالُوا اِنما نحنُ مُصلِحون(بقره-11) ... الذین یُفسِدُونَ فِی الارض وَلا یُصلِحون (شعرا/152)». پیامبر اکرم در روایت مهمی می‌فرمایند «به‌خدا در حکومت اسلامی به کسانی که به‌دنبال ریاست هستند، هیچ مسئولیتی، حتی مسئولیت کوچکی نخواهم داد، من به کسانی مسئولیت می‌دهم که از مسئولیت حکومتی فرار می‌کنند، چون می‌دانند امانت خدا و مردم است، می‌روم آنها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کشم و از آنها خواهش می‌کنم که قبول مسئولیت کنند». لذا وقتی شخصی مثل ابوذر می‌گوید:«یا رسول‌الله الا تستعملنی؟-آیا ما را به کاری نمی‌گماری؟»،به او می‌فرماید:«ابوذر! تو برای اداره حتی دو نفر و یا مسئولیت مال یتیمی ضعیف هستی». این نشان می‌دهد پیامبر با صراحت و بدون ملاحظات شخصی و سیاسی و تعارفات معمول از واگذاری مسئولیت به آن دسته از یارانش که صلاحیت مدیریتی را نداشتند، امتناع می‌ورزید. امام علی(ع) آنگاه که حاکمیت اسلامی را پذیرا شد، در تمامی فرمان‌های خود به کارگزاران حکومتی از جمله در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه بر انتخاب «ترین‌ها» یعنی «صالح‌ترین و سزاوارترین» افراد تأکید و می‌فرماید: «اگر رای و اندیشه زمامدار دچار دگرگونی شود، از اجرای عدالت باز می‌ماند». مولا تاکید دارد که اولا یک مدیر در جامعه اسلامی باید فهم و تحلیل درستی از جایگاه خود و مسائل جامعه داشته باشد و ثانیا هیچ‌گاه دچار «تغییر محاسباتی» و یا «دگردیسی اعتقادی» و «التقاط گفتمانی» نشود.
۵- باید بدون وابستگی حزبی به‌سمت انتخاب نیروهای اصلحی که نسبت به مسائل کشور و جهان تحلیل درست و دقیقی دارند، برویم. حضرت امام(ره) تاکید داشتند «انتخاب اصلح محکی است برای اینکه تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای خودتان؟... ملت متوجه باشند ‌اشخاصی که صحیحند و چپ و راستی نیستند، اینها را تعیین بکنند». رهبر معظم انقلاب نیز انتخاب نمایندگان انقلابی را لازمه حضور جهادگونه مردم در صحنه‌های اقتصادی و سیاستی با بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک ‌اشتروار می‌دانند. ایشان خطاب به ملت و جوانان می‌فرمایند «قطار آبادانی و پیشرفت ایران روی ریل مدیریت جهادی حرکت می‌کند».رهبری با بیان اینکه «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم»، بر «جهادی فکر کردن» و «جهادی عمل کردن» و «جهادی مدیریت کردن» تاکید و تصریح می‌کنند: «مجلس با نمایندگان توانمند و کارآمد خیلی از گره‌ها را می‌تواند باز کند...نمایندگان اصلح کسانی هستند که به فکر مردمند و برای مردم دل بسوزانند».
۶-مجلس باید در راس امور باشد اما متاسفانه عملکرد ضعیف نمایندگان و به‌ویژه رئیس ‌مجلس در دو دوره اخیر شأنیت مجلس برای در راس امور بودن را تنزل داده است. مهم‌ترین عامل تنزل مجلس از راس امور بودن، دولت‌ها هستند که به‌دنبال تبدیل نمایندگان مردم به وکیل‌الدوله‌ها هستند. لذا انتخابات ۹۸ باید مجلس را به راس امور برگرداند و باید گذر موفقیت‌آمیز نیروهای انقلابی و ملت ایران از طرح‌های شکست‌خورده و از صالح و بعضا متظاهر به صالح، به اصلح باشد، چراکه اکنون در دهه نود تحقق مطالبات و حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند افراد اصلحِ مقبول و جهادیِ شجاع است، که کم نیستند.
دکتر محمدحسین محترم