قطار وعدهها بعد از ۵ سال هنوز به مقصد نرسیده است
اجرای پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان به تهران جزو مصوبات دولت یازدهم در سفر استانی رئیسجمهور به زنجان بود، اما هنوز بعد از گذشت پنج سال این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۰ درصد باقی مانده نیازمند تامین اعتبارات ملی است.
رئیسجمهور در پایان مهر ماه سال 93 به همراه برخی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید سفر استانی به شهر غواصان دریادل داشت و در راستای اجرا و اتمام پروژههای نیمهتمام و توسعه و پیشرفت استان زنجان وعدههایی به مردم داد.
مردمانی که شمع امید به وعدههای حسن روحانی و دولت تدبیر و امید را در دل روشن کردند تا شاید بتوانند در آیندهای نزدیک با زنجانی پیشرفته، پروژههایی سراسر افتتاح شده، اشتغال اشباع شده مواجه شوند اما بعد از گذشت پنج سال برخی از پروژهها همانند دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به تهران نیمه کاره مانده است و قطار بسیاری از وعدهها همچون تکمیل و توسعه پتروشیمی، دو خطه کردن راهآهن زنجان به تهران و اشتغال جوانان، هنوز به مقصد نرسیده است.
این درحالی است که تکمیل و بهرهبرداری از پروژه دو خطه کردن راهآهن زنجان به تهران میتوانست بر توسعه منطقه، کاهش میزان بار محوری خطوط، کاهشترافیک خطها، سریعتر رسیدن قطارها به مقصد، صرفهجویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجمترافیک و تصادفات و افزایش سرمایهگذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راهآهن اثرگذار باشد و زنجانی هرچه توسعه یافته را موجب شود، اما با وجود اینکه قرار بود در عرض دو سال این پروژه افتتاح شود، پروژه هنوز هم مورد بهرهبرداری قرار نگرفته و قطار به منزلگاه نرسیده است.
مدیرکل راهآهن شمالغرب کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از زنجان، اظهار داشت: میزان پیشرفت پروژه دو خطه کردن راهآهن زنجان به تهران 70 درصد است با اینکه قرار بر اتمام پروژه و بهرهبرداری در سال 96 بود، به دلیل نبود منابع مالی پروژه در حال حاضر نیز تکمیل نشده است.
به گفته وی این طرح جز طرحهای ملی است و از تهران به زنجان و سپس میانه اجرایی خواهد شد و باید از محل ملی اعتبارات لازم جهت تکمیل طرح تامین شود تا پیمانکاران بتوانند در جهت ادامه کار اقدام کنند.
علی خدایی با بیان اینکه راهآهن در این پروژه به پیمانکاران نیز بدهکار است، افزود: استاندار و مسئولین راهآهن پیگیر هستند تا منابع مالی تزریق شده و کار سرعت بیشتری به خود گیرد، در صورتی که منابع مالی مورد نیاز پروژه تامین شود از نظر فنی طرح در عرض شش یا حداکثر هشت ماه به پایان میرسد.
مدیرکل راهآهن شمالغرب کشور با بیان اینکه پیگیر اختصاص اضافه کردن قطار صبح برای زنجان به تهران هستیم، گفت: اختصاص این قطار فعلا نهایی نشده اما موافقتهای اولیه از سوی مسئولان داریم تا هر روز صبح یک قطار مسافربری از زنجان به تهران حرکت داشته باشد.