برای کنترل قیمتها صورت میگیرد
انجام روزانه 30 هزار بازرسی از واحدهای صنفی
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازرسیهای گسترده برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمتها خبر داد.
حسین مدرس خیابانی در گفتوگو با خبرگزاری فارس درخصوص آخرین وضعیت رصد بازار و جلوگیری از گرانی کالا در جریان افزایش قیمت بنزین گفت: طرحهای تشدید بازرسی با حضور بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت، اتحادیههای صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی اجرایی شده و در قالب آن، مراکز عرضه تحت کنترل قرار گرفتهاند که به صورت میانگین روزانه 30 هزار بازرسی از سوی چهار هزار بازرس انجام میشود.
وی از طراحی درگاههای مختلفی برای ارتباط مردم با بازرسان و اعلام تخلفات در نقاط مختلف بازار خبر داد و بیان کرد: بر این اساس، سامانه اعلام نرخ 100 قلم کالا، سامانه 124، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیههای صنفی در اختیار مردم قرار دارند تا شکایات خود را ثبت کنند؛ بر این اساس شکایات مردم و ثبت نظرات آنها به شدت در دوران اجرای طرح افزایش یافته است که درآمارها نیز مشهود است.
این مسئول ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان افزایش قیمت بنزین، از فراز پایانی فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده کرده و آن را سرلوحه برنامهریزی برای برقراری آرامش در بازار و تامین کالاهای مورد نیاز مردم قرارداده است؛ به این معنا که به دلیل ساختار تورمی موجود در اقتصاد کشور، مردم با گرانی و تورم روبهرو بوده و بخش عمدهای از درآمد و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
مدرس خیابانی با اشاره به سهمیههای ویژهای که از سوی ستاد تنظیم بازار برای بخشهای مختلف خدماتی در تامین بنزین مازاد بر سهمیه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سهمیه ویژه بنزین برای حمایت از گروههای مولد از سوی ستاد تنظیم بازار در نظر گرفته شده، به نحوی که تا به حال بنزینی که در کشور توزیع میشد، بیشتر به مصرفکنندگان خودروهای لوکس و شخصی اختصاص مییافت؛ اما اکنون با رویکرد جدی ستاد تنظیم بازار، این بنزین به بخشمولد و کارآفرین کشور از جمله وانت بارها، پیکهای موتوری و سرویس مدارس اختصاص یافته که بخشهای مولد و کارآفرین هستند که شغل ایجاد میکنند.
وی با اشاره به وفور کالا و تامین به موقع اقلام مورد نیاز مردم در فروشگاهها، سوپرمارکتها، میادین میوه و تره بار و مبادی عرضه کالاها، اظهار داشت: فارغ از اینکه بخشی از اقدامات ستاد تنظیم بازار از جنس تامین به موقع کالاها بوده و تلاش شده تا عرضه کالا به موقع و بدون وقفه صورت گیرد، در جریان اجرای طرح نیز تمرکز ستاد تنظیم بازار و اقدامات عملیاتی آن در سه حوزه متمرکز شده است؛ به این معنا که یکی از بخشهای مدنظر، هماهنگی، کنترل و
اطلاعرسانی بوده است.