kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

تخلف برخی بانک‌ها در اعمال محدودیت ارائه خدمات به نابینایان

بانک مرکزی دو سال پیش با ابلاغ بخشنامه‌ای ارائه خدمات به نابینایان را تسهیل کرد ولی هنوز برخی بانک‌ها نسبت به این امر کوتاهی می‌کنند.
به دنبال گلایه و اعتراض نابینایان نسبت به محدودیت‌های موجود در استفاده از خدمات بانکی بود که بانک مرکزی در 17 مردادماه سال 1391 طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ارائه خدمات به این گروه از هموطنان را تسهیل و نسبت به حذف محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک‌ها برای مشتریان نابینا تأکید کرد.
این در حالی است که تا قبل از این بخشنامه نابینایان در مراجعه به بانک‌ها برای بهره‌مندی از خدمات بانکی محدودیت زیادی داشته و برای استفاده از حقوق خود مجبور به همراه داشتن شخصی به عنوان امین بودند که وجود چنین شخصی در هر زمان در کنار فرد نابینایان ممکن نبوده و آنها را در استفاده از خدمات بانکی دچار مشکل می‌کرد.
بر این اساس در بخشنامه بانک مرکزی که به امضای اداره مطالعات و مقررات بانکی رسید و به نظام بانکی ابلاغ شد ضمن تأکید بر حفظ احترام این قشر اعلام شد که نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچ‌گونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.
همچنین تأکید شد که نابینایان در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری نیز در صورتی که رسما مسئولیت‌های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
اما با وجود برداشته شدن موانع و محدودیت‌ها از سوی بانک مرکزی گزارش‌های اخیر برخی از شهروندان نابینا به ایسنا نشان می‌دهد که برخی بانک‌های خصوصی و دولتی توجهی به این موضوع نداشته و همچنان به روال گذشته عمل می‌کنند.
یکی از این افراد نابینا در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: برای برداشت از حساب خود که نیاز مبرمی به آن مبلغ داشته و می‌باید تا قبل از ظهر پول را به فرد دیگری می‌رسانده با حضور در یکی از شعب یکی از بانک‌های خصوصی موفق به دریافت وجه از حساب خود نشده و با وجود تأکید بر بخشنامه بانک مرکزی نسبت به اینکه نیازی به فرد امین نیست با سخت‌گیری رئیس و کارکنان این بانک مواجه شده است.
به گفته وی به دلیل نیاز به این مبلغ حتی با بازرسی بانک مربوطه نیز تماس گرفته اما از فردی به فرد دیگری پاسکاری شده و در نهایت نتوانسته بعد از معطلی فراوان مبلغ مورد نظر را دریافت و در زمان مقرر استفاده کند.
با طرح این مسئله، پیگیری موضوع از سایر بانک‌ها نیز نشان داد که در برخی دیگر هم روال این‌گونه است. به گونه‌ای که یکی از بانک‌های خصوصی عنوان کرد که نمی‌توانیم به راحتی به فرد نابینا بدون حضور امین خدمات بدهیم و باید همراه داشته باشد مگر اینکه کم‌بینا بوده و در شرایط خاصی باشد. همچنین شعب یکی از بانک‌های دولتی هم که اصلا از وجود چنین بخشنامه‌ای مطلع نبود عنوان کرد که به هیچ عنوان نسبت به خدمات‌دهی به فرد نابینا بدون حضور امین اقدام نمی‌کنند.
اما پیگیری این موضوع از بانک مرکزی نشان داد که بخشنامه مرداد سال 1391 در مورد برداشتن محدودیت‌های اعمال شده بانک‌ها در خدمات‌دهی به نابینایان همچنین پابرجاست.یکی از مقامات بانک مرکزی عنوان کرد که حتی به دلیل گزارش موردی از این قبیل در یکی از استان‌ها، بار دیگر نیز این بخشنامه به بانک‌ها تأکید شده است.
وی تأکید کرد که بانک‌ها ملزم به خدمات‌دهی به نابینایان براساس بخشنامه بانک مرکزی هستند و نباید نسبت به آن تخطی کنند.
این گزارش حاکی است: بررسی از برخی دیگر از بانک‌ها نشان می‌دهد که بخشنامه بانک مرکزی برای برداشتن محدودیت‌ها نسبت به ارائه خدمات به نابینایان بار دیگر در اسفندماه سال گذشته مورد تأکید قرار گرفته و آنها نیز آن را اجرایی می‌کنند.