kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
عضو مجمع تشخیص مصلحت:

وزارت بازرگانی عمدتا وزارت واردات بوده ‌است

عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مخالفت این هیئت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: وزارت‌خانه‌های بازرگانی در گذشته عمدتا وزارت واردات بوده‌اند.




به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجف آبادی در گفت‌وگو با رادیو ایران درباره مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح تشکیل وزارت بازرگانی ضمن مخالفت با تغییرات گسترده در تشکیلات سیاسی، اداری و اجرایی کشور، افزود: اینکه تشکیلات اداری ما از یک ثبات حکیمانه و خردمندانه‌ای برخوردار باشد، تقریبا اصل مسلمی است. وی افزود: نباید هر روز دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور را دچار نوسانات و تغییرات کنیم. مخصوصا  درباره ایجاد وزارت بازرگانی که در گذشته، مجلس شورای اسلامی تصمیم به ادغام این وزارتخانه در وزارت صمت گرفته است. در حقیقت وزارت صمت باید دو کار اساسی انجام دهد. یک کار  بسیار مهم این وزارتخانه صادرات و واردات و ماموریت مهم دیگرش در رابطه با تنظیم بازار است. عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزارت بازرگانی واردات محور خواهد بود، گفت: ازجمله مسائل بسیار مهم نظام اقتصادی کشور در طول 100 سال گذشته که به اعتقاد بنده تلخ هم بوده این است که وزارت‌های بازرگانی گذشته عمدتا وزارت واردات بوده‌اند.
دری نجف آبادی افزود: بعد از ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و تشکیل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تحول عظیمی در صادرات غیرنفتی کشور به وجود آمد و مرز صادرات غیرنفتی ما تا 40 میلیارد دلار یا بیشتر افزایش یافت. وی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت مذکور این بوده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد تا حد امکان محصولات مورد نیاز کشور را از داخل تامین کند و اگر کمبودی وجود داشت به سمت خارج از کشور یا واردات برود. عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص درباره هزینه‌دار بودن تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بر اساس محاسبات کارشناسی تشکیل وزارت بازرگانی سالانه دو هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه ایجاد خواهد کرد. دری نجف آبادی تصریح کرد: در نهایت با توجه به بررسی‌های کارشناسی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح تشکیل وزارت بازرگانی رد شد و مورد تائید اعضاء قرار نگرفت.