kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

آرامکو در جذب سرمایه‌های خارجی شکست خورد

شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) پس از ناکامی در جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی دست به دامن سرمایه‌گذاران منطقه‌ای شده است. هیچ کس حاضر نیست خطر سرمایه‌گذاری در شرکت نفتی کشوری را به جان بخرد که هر لحظه ممکن است هدف حملات انصارالله قرار بگیرد.


سرویس خارجی-

انصارالله یمن اواخر شهریور ماه با یک حمله موفق و منحصر بفرد پهپادی به دو پالایشگاه البقیق و الخریص در شرق عربستان، کمر آل‌سعود را حقیقتا شکست. این عملیات منجر به ضربه بی‌سابقه‌ای به ارزش و جایگاه شرکت نفتی آرامکو شد و 50 درصد از تولید نفت عربستان را متوقف کرد. یکی از مهم‌ترین ضربه‌هایی که با این حمله به سعودی وارد شد، ناامن شدن اقتصاد عربستان و تردید سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در اقتصاد آن بود.
«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی که در یک سال گذشته به دنبال ارائه سهام آرامکو بوده پس از این حمله با شکست مواجه شده و دیگر کسی حاضر نیست ریسک سرمایه‌گذاری در آرامکو را بپذیرد.
26 ماه است که شرکت بزرگ آرامکوی عربستان اعلام کرده قصد دارد یک و نیم درصد از سهام خود را به ارزش 24 تا 25 میلیارد دلار آمریکا وارد بورس کند. اما ظاهر استقبال از این سهام بسیار ناامید کننده بوده است.
شبکه تلویزیونی العالم در این باره اعلام کرده، شرکت نفتی آرامکو پس از ناکامی در جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی به سرمایه‌گذاران منطقه‌ای روی آورده است. خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ نیز فاش کرده که شرکت نفتی سعودی آرامکو در جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی ناکام مانده است. به نوشته بلومبرگ پس از آنکه بیشتر سرمایه‌گذاران بین‌المللی افزایش قیمت پایه را رد کردند، آرامکو به سرمایه‌گذاران منطقه‌ای روی آورده است. معامله سهام آرامکو در آمریکا، کانادا و ژاپن نیز آنگونه که در تبلیغات نخستین در لندن و دیگر شهر‌های اروپایی اعلام شده بود، انجام نخواهد شد.