kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



اتصال جماعت
از طریق کسی که  نمازش باطل است
س) اگر بعد از نماز جماعت معلوم شود، فردی بنا به دلایل مختلف نمازش صحیح نبوده است، آیا باعث صدمه به نماز سایرین می‌شود؟
ج) اگر هنگام نماز، یقین به بطلان نماز او نداشته‌اند یا از طریق دیگران اتصال صفوف جماعت برقرار بوده است، نماز سایرین ‌اشکال ندارد.
کسب درآمد از سایت​های کلیکی
س) بنده در یکی از سایت‌های کلیکی مقدار دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ام و آن سایت هم مبلغ ۲۸۰ هزار تومان سود خالص هر ماه به بنده می‌دهد و طرز کارش این‌طور است که بنده چهار یا پنج تا تبلیغ کلیکی مشاهده می‌کنم که به مدت تقریباً ۳۰ ثانیه می‌باشد و بنده مقداری زیرمجموعه اجاره‌ای خریداری کردم در همان سایت، که همه‌شان به‌صورت ربات هستند و آنها هم سود و هم سرمایه را هر شب وارد حساب من می‌کنند یعنی هر شب ساعت ۲۴ مقدار ۷۹ هزار تومان به حسابم واریز می‌شود که در ماه حساب کنم می‌شود ۲۸۰۰۰۰ تومان سود یا هر روز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان سود، آیا این کار جایز است یا خیر؟
ج) این کار که مبتنی بر امور غیرواقعی، فریب و اغراء به جهل است، جایز نیست.
فایده استبراء
س) آیا بعد از ادرار، استبراء واجب است و چه خاصیتی دارد؟
ج) استبراء عملی مستحب است که مردها بعد از ادرار انجام می‌دهند. استبراء دارای اقسامی ‌است که روش‌های آن در رساله‌های عملیه ذکر شده است. فایده استبراء این است که اگر بعد از بول رطوبتی خارج شود که معلوم نیست بول است یا نه، در صورت استبراء، رطوبت مذکور پاک محسوب می‌شود.
پوشش زن در حال نماز
س) پوشش زن در حال نماز چگونه باید باشد؟ اگر نامحرم نباشد، باز هم پوشش کامل لازم است؟
ج) زن در حال نماز ـ جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ ـ تمام بدن را باید بپوشاند، اما در صورتی که نامحرم حضور نداشته باشد، پوشاندن پاها تا مچ واجب نیست.