kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
رئیس‌کمیسیون تولید ملی مجلس:

معافیت مالیاتی مناطق آزاد باید حذف شود

رئیس‌کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی خواستار حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد شد.




حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با  مهر درباره لزوم جلوگیری از فرارهای مالیاتی در کشور، اظهار داشت: افزایش درآمدهای مالیاتی از جمله مهم‌ترین راهکارهای جایگزین برای جبران کسری بودجه و تامین منابع مالی برای دولت است. درحال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا که منابع نفتی و معدنی ندارند با استفاده از درآمدهای مالیاتی اداره می‌شوند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر یک سوم بودجه جاری کشور از محل نفت تامین می‌شود افزود: باید به سمت کاهش وابستگی درآمدهای نفتی برویم. جلوگیری از فرارهای مالیاتی و گسترش دادن جامعه هدف مالیاتی ازجمله راهکارهای کوتاه مدت برای حل مشکلات کشور است.
رئیس‌کمیسیون تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود، اضافه کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل به قانون شده است. متاسفانه در کشور ما بخش‌هایی همچون زمین، خانه، طلا، دلار و سکه تحت سوداگری قرار می‌گیرد و درآمدهای هنگفت و غیرمتعارفی را نصیب سوداگران می‌کند و علیرغم درآمدهای فراوان، هیچگونه مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند.
فولادگر با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی و حساب‌های اجاره‌ای ابزاری برای فرار مالیاتی هستند، گفت: ساماندهی کارت بازرگانی، شناسایی حساب‌های نیابتی و اجاره‌ای، منحل کردن شرکت‌های صوری و... از دیگر راه‌های افزایش درآمدهای مالیاتی است. مجلس، دولت و قوه قضائیه باید همکاری‌های لازم را در این خصوص با یکدیگر داشته باشند. از سال ۱۳۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم حاکم شده است که امیدواریم راهگشا باشد.
وی با تاکید بر لزوم حذف برخی از معافیت‌های مالیاتی کشور، بیان کرد: هدفمند کردن معافیت‌های مالیاتی و حتی حذف برخی معافیت‌ها همچون معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند در افزایش درآمدهای دولت موثر باشد.
رئیس‌کمیسیون تولید ملی مجلس افزود: معافیتهای مالیاتی باید هدفمند، مدت‌دار و غیر دائمی باشند. اگر معافیتی هم قرار‌داده شود باید سمت آن به سوی تولید داخلی و مردم محروم باشد.
گفتنی است، چندی پیش در همین زمینه، سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از معابر مهم قاچاق کالا در کشور هستند، گفته بود: «هرچند این ادعا توسط مسئولان این مناطق رد می‌شود اما متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، مناطق آزاد یکی از راه‌های موجود برای واردات کالای قاچاق به کشور هستند و تمدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق باعث تشدید این معضل خواهد شد.»