kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت روحانی از فقدان نیروهای متخصص و باتجربه رنج می‌برد




سرویس سیاسی-
«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«یکی از اعتراضاتی که اکنون وجود دارد این است که هیچ‌کس در جای خود نیست. مثلا وقتی به لحاظ تخصص و تجربه به وزارتخانه‌ها نگاه می‌کنیم شاهدیم که کاملا از نیروهای صاحب تجربه و تخصص خالی شده و هیچ‌کدام در جای خود قرار نگرفته‌اند و این روند ادامه دارد».
صوفی در ادامه گفت:«با این حساب می‌بینیم هر روز با وجود بی‌تدبیری در دولت شاهد ناامیدی بیشتری در جامعه هستیم. درست عکس آن چیزی که به خود نسبت دادند تحت عنوان دولت تدبیر و امید، بی‌تدبیری‌های صورت گرفته امید را قطع می‌کند، چرا که همه تصمیم‌ها مایوس‌کننده و عاری از تدبیر لازم است».
دولت روحانی در تابستان امسال وارد هفتمین سال فعالیت خود شد، اما متاسفانه در این مدت کارنامه قابل قبولی به افکار عمومی ارائه نشده است.
متاسفانه دولت در این مدت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکره و سپس برجام قرار داد و همین امر موجب شد تا بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی و اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی و تلاش برای رونق تولید مورد غفلت قرار گیرد.
نکته قابل توجه اینجاست که مدعیان اصلاحات به جهت حضور حداکثری در دولت، نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری وضع موجود دارند اما با بی‌مسئولیتی از پذیرش مسئولیت وضع موجود شانه خالی کرده و خود را بی‌تقصیر جا می‌زنند.
دولت قبلی، در سهمیه‌بندی بنزین موفق‌تر عمل کرد
روزنامه ایران دیروز گفت‌وگویی را با علی سر زعیم، استاد اقتصاد دانشگاه درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش بهای آن منتشر کرد. وی معتقد است، مواجهه دولت قبل از روحانی با موضوع گران‌کردن بنزین مواجهه بهتری بود.
مصاحبه شونده در پاسخ به این سؤال که روش اجرای طرح را چگونه تحلیل می‌کنید؟ می‌گوید: «در اینکه باید افزایش قیمت بنزین انجام می‌شد، تردیدی نیست اما می‌توان این نقد را وارد دانست که شیوه به‌کار گرفته شده بهترین روش اجرا نبود و دولت می‌توانست از روش‌های خلاقانه‌تری هم بهره ببرد که متأسفانه این‌گونه نشد. البته در اجرای همین روش هم می‌شد تاکتیک‌های بهتری به‌کار برد.»
وی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد مواجهه دولت آقای احمدی‌نژاد با موضوع گران کردن بنزین مواجهه بهتری بود. آنها ابتدا کمک‌های معیشتی را میان مردم توزیع کردند و پس از آن قیمت بنزین را افزایش دادند. در حالی که رویکرد دولت کنونی این بود که ابتدا مردم با افزایش قیمت مواجه شدند سپس در رابطه با نوع توزیع درآمد حاصل از آن با مردم سخن گفته شد. تاکتیک دیگر می‌توانست این باشد که مقدار بنزین سهمیه‌بندی شده مشمول افزایش قیمت نشود و با همان نرخ سابق هزار تومان به مردم ارائه شود و تنها بنزین آزاد در این طرح قرار بگیرد. در واقع یک امتیاز به دهک بالا داده می‌شد که 60 لیتر بنزین را با همان قیمت سابق دریافت می‌کردند و یک امتیاز هم به 5 دهک پایین داده می‌شد که از محل درآمد حاصل از گروه‌های پرمصرف به آنها یارانه پرداخت می‌کردیم. به گمان بنده با این تاکتیک‌ها جامعه راحت‌تر متقاعد می‌شد.»
مصاحبه شونده همچنین در پاسخ به این مطلب که اگر زمان بیشتری به این موضوع اختصاص داده می‌شد می‌توانست منجر به اعتماد‌سازی بیشتری میان آحاد جامعه شود، می‌گوید: «بله قطعاً همین‌طور است و می‌توان گفت، دولت دهم [طرح قبلی سهمیه‌بندی بنزین مربوط به دولت نهم است] در حوزه ارتباط و اقناع مردم در زمان اجرای هدفمند کردن سوخت موفق‌تر عمل کرد و توانست دیدگاه‌های خود را در زمان مناسب‌تری به مردم ارائه کند. باید گفت دولت فعلی در این حوزه کامیاب نبود و عملکرد آن دارای نقصان‌هایی است.»
وی خاطرنشان می‌کند: «دولت باید یک سازوکار شفاف درنظر بگیرد و به‌صورت آنلاین اعلام کند چه میزان درآمد از اجرای این طرح به‌دست آمده است، سپس مصارف آن را هم با جزئیات و به‌صورت آنلاین در اختیار مردم بگذارد. اینجا لازم است برای اطمینان‌بخشی به مردم کمیته‌های تحقیق و تفحص روند را بررسی کنند و رسانه‌ها هم نتایج را به‌صورت منظم به مردم گزارش دهند. در چنین شرایطی است که می‌توان برای مردم اعتماد‌سازی کرد.»
فرافکنی برای شانه خالی کردن از اقناع افکار عمومی
روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت:«در شرایطی که ایران یک هفته متلاطم را پشت‌سر گذاشته است، انتظار آن می‌رفت که رسانه ملی به ساخت برنامه‌های روشنگرانه در زمینه دلایل گران‌شدن بنزین روی آورد اما صداوسیما بسیار محدود به این قضیه ورود کرد و کارشناس معتبری در این زمینه به برنامه‌های صداوسیما
دعوت نشد».
این روزنامه زنجیره‌ای به هیچ عنوان به این مسئله ‌اشاره نکرده که وظیفه دولت در اقناع افکار عمومی چیست؟!
یکی از انتقادات جدی کارشناسان این بود که دولت باید پیش از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، افکار عمومی را اقناع می‌کرد و در مرحله بعد یارانه‌های جدید واریز شده و سپس در گام آخر اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی انجام می‌شد.
حالا مدعیان اصلاحات بدون توجه به این مسئله مهم، به صداوسیما حمله کرده که چرا در افکار عمومی روشنگری نمی‌کند.
متاسفانه مدعیان اصلاحات، هم خودشان از پذیرش مسئولیت اقداماتشان شانه خالی کرده و هم دولت را به فرافکنی تشویق می‌کنند.
لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، روزنامه‌های زنجیره‌ای مطالب متعددی در مخالفت با اصل طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین منتشر کرده بودند.